4 aandachtspunten bij het ontwikkelen van je buyer persona
Het ontwikkelen van een buyer persona is niet makkelijk. Veel bedrijven weten in de basis wel hoe de ideale klant eruit ziet, maar zij hebben vaak geen idee van de details. Zo weten zij bijvoorbeeld wel in welke leeftijdscategorie de ideale klant valt, maar zij hebben geen idee waar de interesses van de ideale klant liggen. Het is belangrijk om je buyer persona zo gedetailleerd mogelijk uit te werken. Zo weet je precies op welke manier je jouw communicatie op social media vorm moet geven.
Gebruik deze punten bij het ontwikkelen van je buyer persona
Je kunt bij het ontwikkelen van je buyer persona gebruik maken van diverse kenmerken. Op de eerste plaats denk je dan aan de demografische kenmerken, zoals de leeftijdscategorie, het geslacht en de inkomensgroep. Daarnaast denk je ook aan psychografische kenmerken, zoals meningen, persoonlijkheid en interesses. Wil jij jouw buyer persona gaan ontwikkelen? Dan geven wij je graag 4 aandachtspunten om mee aan de slag te gaan.
1. Wat zijn de behoeften?
Als je fietsen verkoopt, dan heeft jouw buyer persona behoefte aan een nieuwe fiets. Tot zo ver klinkt het allemaal natuurlijk heel logisch. Maar verder? Het is goed om eens verder te kijken dan naar het geen dat direct voor de hand ligt. Waar heeft jouw ideale klant precies behoefte aan? Op welke manier kun jij tegemoet komen aan deze behoeften?
2. Waar liggen de pijnpunten?
Als er behoeften zijn, dan zijn er vaak ook pijnpunten. Het is aan jou om te ontdekken waar de pijnpunten van jouw ideale klant liggen en, belangrijker nog, om te gaan ontdekken hoe jij deze effectief kunt wegnemen. Zaken doen ligt voor een heel groot deel in het bieden van de juiste oplossingen voor de juiste problemen. Spoor dus de pijnpunten van jouw ideale klant op en ontwikkel de beste oplossing.
3. Wat is de aankoop motivatie?
Mensen kunnen meerdere redenen hebben om een bepaalde aankoop te doen. Wat is precies de aankoop motivatie die leeft onder jouw ideale klanten? Kijk hier eens goed naar en ontdek wat jij kunt doen om geïnteresseerden te overtuigen om bij jou te kopen. Uiteindelijk is dat natuurlijk precies waar het om draait. Dus, stel vast wat de aankoop motivatie van jouw ideale klant is en bedenk hoe jij gaat overtuigen.
4. Wat zijn de aankoop zorgen?
Het doen van een aankoop gaat niet vanzelf. Vaak wordt er vooraf flink gewikt en gewogen. Dat wikken en wegen brengt diverse zorgen met zich mee. Er zijn altijd zaken waar klanten tegenaan lopen. Ontdek waar de aankoop zorgen bij jouw klanten liggen. Laten we eens bij het voorbeeld van fietsenverkoop blijven. Maken zij zich bijvoorbeeld zorgen over het regelen van een fietsverzekering? Wellicht kun jij misschien afspraken maken met een goede en betrouwbare verzekeraar, zodat je deze zorg weg kunt nemen? Denk er eens goed over na en je zal zien dat er altijd mogelijkheden zijn om meerwaarde te bieden.
De juiste communicatie op social media
Je gebruikt de buyer persona steeds sterker voor de communicatie op social media. Hier is immers de doelgroep te vinden. Door je buyer persona tot in het detail te omschrijven kun je de communicatie op social media hier perfect op aanpassen. Dan is het natuurlijk ook belangrijk dat je social media optimaal voor jouw bedrijf laat spreken. Weet je niet precies hoe jij het maximale uit de sociale kanalen haalt? Wij helpen je! Schrijf je in voor één van onze social media trainingen!