Jouw concurrentie hoort thuis in jouw social media plan
Het is heel belangrijk om een effectief social media plan op te stellen, zodat je precies weet wat je te doen staat om maximaal succes uit de sociale kanalen te halen. Veel ondernemers gaan goed aan de slag met het onderzoeken van de markt en de social media statistieken, met het ontwikkelen van een persona en het inrichten van advertenties. Toch wordt er vaak een heel belangrijk onderdeel vergeten in de social media strategie, namelijk de concurrentie! Jouw concurrentie hoort thuis in jouw social media plan als je wilt zorgen voor een écht sterk plan.
Voer een concurrentieanalyse uit
De kans is groot dat jouw grootste concurrenten al gebruik maken van social media en dat betekent dat jij wat van hen kunt leren. Een concurrentieanalyse stelt je in staat om te begrijpen wie de concurrentie is en wat ze goed doen. Je ontdekt ook wat zij een stuk beter zouden kunnen doen, en uiteraard zijn dat de punten die jij veel beter oppakt. Je krijgt een goed idee van wat er in jouw branche wordt verwacht, waardoor je jouw eigen doelen voor social media kunt bepalen. Door je concurrentie te analyseren krijg je meer inzicht in waar jouw eigen kansen liggen op de sociale kanalen.
Waar is jouw concurrent het meest actief?
Een goede concurrentieanalyse geeft je inzicht in wat je concurrent doet en waar jouw concurrent wel en niet succesvol in is. Hier kun jij je voordeel mee doen. Misschien is één van je concurrenten dominant op bijvoorbeeld Facebook, maar heeft hij weinig moeite gestoken in Twitter of Instagram. Misschien wil jij je concentreren op de netwerken waar jouw publiek onvoldoende wordt bediend, in plaats van te proberen fans weg te winnen van een dominante speler.
Zet zeker ook ‘sociaal luisteren’ in
Sociaal luisteren is een andere manier om je concurrenten in de gaten te houden. Voer zoekopdrachten uit naar de bedrijfsnaam van de concurrentie en naar andere relevante trefwoorden op social media. Lees wat ze delen en wat andere mensen over hen zeggen. Gebruik een beheertool voor social media, zoals Hootsuite, om zogenaamde luisterstreams in te stellen om relevante zoekwoorden en accounts in realtime te volgen. Tijdens het volgen kun je verschuivingen opmerken in de manier waarop kanalen worden gebruikt. Je kunt ook ontdekken of er specifieke posts zijn die direct (bijna) viral gingen en of er posts zijn die direct flopten. Dit is allemaal bruikbare informatie voor je eigen social media plan.
Neem concurrentie altijd mee in je social media plan
Natuurlijk, het grootste deel van je social media plan draait om jouw specifieke doelgroep. Toch, juist dit gegeven vertelt je dat je ook de concurrentie in de gaten moet houden. Jouw concurrent heeft immers, geheel of gedeeltelijk, dezelfde doelgroep. Neem je concurrentie daarom altijd mee in je social media plan. Maak gebruik van alle gegevens die je weet te verzamelen. Heb jij hulp nodig bij het opstellen van een effectief social media plan? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.