Social media strategie: evalueren regelmatig en pas aan!
Je social media strategie is een heel belangrijk lopend document voor je bedrijf. Je kunt er dan ook niet van uit gaan dat je het bij de eerste poging precies goed krijgt. Als je jouw plan begint uit te voeren, en je resultaten begint bij te houden, zal je merken dat sommige strategieën niet zo goed werken als je had verwacht, terwijl andere zelfs beter werken dan verwacht.
Resultaten vertellen je alles wat je moet weten voor de toekomst. Kijk dus goed naar wat niet werkt en naar wat wel werkt. Speel hier direct om in. Zo blijf je je social media strategie optimaliseren door steeds te evalueren en aan te passen.
Kijk voortdurend goed naar prestaties
Op de eerste plaats is het goed om alle sociale kanalen goed te analyseren. Daarnaast kun je UTM codes parameters gebruiken om sociale bezoekers te volgen terwijl ze door je website navigeren. Je kunt ze aanmaken via: Campaign URL Builder. Zo kun je precies zien welke sociale berichten het meeste verkeer naar je website leiden. Van dit soort berichten heb je er meer nodig!
Evalueer, test en doe het allemaal opnieuw
Zodra de gegevens binnenkomen, kun je deze gebruiken om je strategie regelmatig opnieuw te evalueren. Je kunt deze informatie ook gebruiken om verschillende posts, campagnes en strategieën tegen elkaar te testen. Door constant te testen, leer je goed begrijpen wat werkt en wat niet, zodat je jouw strategie in realtime kunt verfijnen.
Vraag ook de mening van je volgers
Enquêtes kunnen ook een uitstekende manier zijn om erachter te komen hoe goed je strategie werkt. Vraag je volgers, e-maillijst en websitebezoekers of je voldoet aan hun behoeften en verwachtingen. Waar zouden zij graag meer van willen zien? Verzamel deze informatie en speel erop in, zodat je de meest waardevolle personen voor jouw bedrijf precies dat biedt wat zij van jou willen.
Jouw strategie is een levend document
Social media gaan snel. Nieuwe netwerken ontstaan, andere ondergaan demografische verschuivingen. Ook jouw bedrijf zal periodes van verandering doormaken. Dit alles betekent dat je social media strategie een levend document moet zijn dat je beoordeelt en, indien nodig, aanpast. Zorg dat je goed op schema blijft, maar wees niet bang om wijzigingen aan te brengen. Zo zorg je ervoor dat je social media strategie steeds beter aansluit bij nieuwe doelen, tools of plannen. Zorg er ook voor dat je iedereen in je team op de hoogte stelt wanneer je de sociale strategie bijwerkt. Op die manier kunnen ze allemaal samenwerken om je bedrijf te helpen het meeste uit de accounts te halen.
Wil jij ook meer uit social media halen?
Je wilt natuurlijk het maximale uit je sociale activiteiten halen voor je bedrijf. Hier heb je niet alleen een social media strategie voor nodig die nu werkt. Zaken ontwikkelen snel op social media. Maak er daarom een levend document van en blijf evalueren en aanpassen. Wil jij het maximale uit je social media activiteiten én strategie halen? Wij helpen je graag. Schrijf je in voor een social media training bij ons!