Kijk verder dan de likes op je post
Veel bedrijven kijken nog te veel naar de verkeerde statistieken om hun succes op social media te meten. Zo kijken velen naar het aantal volgers of naar het aantal likes om hun succes te bepalen. In werkelijkheid zeggen deze statistieken niet erg veel over het succes van het merk op social media. Het is namelijk belangrijk om echt doelen te stellen en prestaties te vergelijken met waardevolle statistieken. Social media marketing groeit gestaag door en in de komende jaren zullen merken waarschijnlijk intelligenter gebruik (moeten) gaan maken van statistieken om het succes te meten.
Een breed scala aan statistieken gebruiken
Het is voor bedrijven belangrijk om zich te concentreren op gegevens die kunnen aantonen dat de social media marketing activiteiten een positieve invloed hebben op de bedrijfsresultaten. Idealiter wordt hiervoor een breed scala aan statistieken gebruikt die de belangrijkste onderdelen beslaan van de sociale funnel. Denk hierbij onder meer aan de consument, de conversie, de betrokkenheid en het bewustzijn. Wij benoemen hieronder 4 statistieken waar merken meer naar moeten kijken in de nabije toekomst.
1. De consument
Uiteindelijk is niets zo belangrijk als de klant voor bedrijven. Het wordt steeds belangrijker om goed te kijken wat de klant doet, hoe deze reageert en wat wel en niet werkt bij je ideale klant. Kijk daarom onder meer naar getuigenissen van klanten, de klanttevredenheidsscore en de score net promotor.
2. De conversie
Conversie is op veel verschillende manieren onder de loep te nemen. De conversie statistieken geven een bedrijf een goede kijk op het succes op social media. Kijk onder meer naar de conversieratio, klikfrequentie (CTR), het bouncepercentage, de kosten per klik (CPC), de kosten per duizend vertoningen (CPM), conversieratio van sociale media en het conversatiepercentage.
3. De betrokkenheid
Betrokkenheid is belangrijk. Hoe meer betrokken je doelgroep is, hoe meer voordeel je daar voor je bedrijf uit kunt halen. Het is dan uiteraard belangrijk om goed te kijken naar de juiste statistieken die je meer vertellen over de betrokkenheid. Kijk onder meer naar het aantal likes, het aantal favorieten als percentage van je totale aantal volgers, het gemiddeld engagementpercentage, het versterkingspercentage en het viraliteitspercentage.
4. Het bewustzijn
Het bewustzijn, ofwel awareness, heeft vooral te maken met de merkbekendheid. Het opbouwen van een goede merkbekendheid is heel belangrijk op social media. Jouw doelgroep moet weten dat jij er bent! Kijk onder meer naar @vermeldingen, shares, links, impressies. Het groeipercentage van het publiek, je postbereik, je potentiële bereik en de social share of voice zijn ook belangrijk.
Zet statistieken om in een social media strategie
Statistieken vertellen je veel over welke stappen je moet nemen en welke stappen je vooral niet moet nemen. Je wilt jouw doelgroep op een zo sterk en effectief mogelijke wijze benaderen en bereiken via social media. Hiervoor gebruik je de juiste statistieken en al deze gegevens zet je om in een heldere social media strategie. Kun je hier wel wat hulp en ondersteuning bij gebruiken? Neem dan gerust eens contact met ons op.