4 creatieve trends voor Facebook advertenties
Adverteren op social media is niet nieuw meer. Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met advertenties, bijvoorbeeld op Facebook en Instagram. Juist omdat er steeds meer wordt gewerkt met advertenties wordt het ook belangrijker om echt op te vallen. Dit zorgt ervoor dat advertenties op social media steeds creatiever aangepakt gaan worden door marketeers.
Dit zijn de meest creatieve trends voor Facebook ads
In 2021 gaan er natuurlijk weer nieuwe trends ontstaan in de wereld van social media adverteren. Tara Zirker is een Facebook advertentie expert. Daarnaast is zij oprichter van de Successful Ads Club, een lidmaatschapssite die is ontworpen voor marketeers die de prestaties van hun Facebook en Instagram advertenties willen verbeteren. Zij heeft 4 voorspellingen gedaan voor creatieve trends die we gaan zien bij Facebook advertenties. Dit zijn de trends waarvan Tara Zirker voorspelt dat marketeers ermee gaan experimenteren én er heel succesvol mee gaan worden.
1. De inzet van collages
Collages maken momenteel een grote comeback en deze comeback is eigenlijk heel goed te verklaren. De collages vallen op en moedigen mensen aan om hun scroll te pauzeren om het te bekijken. Die pauze kan alles zijn wat nodig is om door de rest van advertentie te gaan. Hiermee wordt de kans op een klik groter. Het is dus zeker aan te raden om weer eens aandacht te besteden aan merkcollages.
2. De welbekende GIFjes
GIF’s hebben bewezen een succes te zijn onder gemiddelde en gevorderde adverteerders. Dit is al een goede reden om er meer mee te doen, maar er zijn meer redenen. Zo zijn GIFjes heel makkelijk om te produceren. Neem eenvoudig 3 tot 15 seconden van een video en maak je eigen GIF op een site zoals Giphy.com. GIF’s zijn natuurlijk in de regel kort en krachtig. Toch worden zij wel geteld als videoweergaven. Dit betekent dat het mogelijk is om te opnieuw te targeten.
3. Het inzetten van citaatkaarten
Citaatkaarten kennen we allemaal. Op Instagram waren de citaatkaarten al eerder een echte trend en ook deze trend zien we terugkomen. Dit keer zal de trend ook ontstaan op Facebook. Facebook heeft de zogenaamde 20 procent regel van het platform verwijderd. Dit is overigens geen officieel aangekondigde verandering, maar een onuitgesproken regelverwijdering. Hierdoor zien we nu meer adverteerders die aan de slag gaan met grotere, krachtigere tekstadvertenties. Deze advertenties noemen we ook wel ‘tekst-zware advertenties’. Het is voor marketeers zeker goed om weer te gaan experimenteren met deze advertenties.
4. Tijd voor ‘happy advertising’
We zitten allemaal in een lastige tijd. Veel consumenten vinden het moeilijk om hun weg te vinden in het zogenaamde ‘nieuwe normaal’. Er is een soort neerslachtig gevoel ontstaan dat zo nu en dan controle over ons neemt. Marketeers moeten meer focussen op het wegnemen van dit gevoel in hun advertenties. Tara Zirker verwacht dat de vrolijke, zonnige en luchtige advertenties hoog zullen gaan scoren in 2021.
Haal een maximaal effect uit je Facebook campagnes
Adverteren op Facebook is zeker ook in 2021 een goed idee. Je kunt altijd voordeel halen uit advertenties op Facebook, vooral ook omdat eigenlijk alle doelgroepen daar aangesproken kunnen worden. Om een maximaal effect te halen uit een Facebook advertentie moet de hele campagne wel optimaal ingericht worden. Vind je dit lastig? Volg dan eens een Facebook training bij ons. Wij helpen je graag verder.