Marketeers en LinkedIn: waar ligt de focus in 2021?
Marketeers zijn natuurlijk volop bezig met het inrichten van hun social media strategieën voor 2021. Welke sociale netwerken hebben meer aandacht nodig en welke juist minder? Op wat voor inhoud moet er worden gefocust en is de doelgroep nog wel hetzelfde als vorig jaar? Natuurlijk krijgt LinkedIn ook de nodige aandacht. Hoe pakken marketeers het aan op het professionele netwerk in 2021? AJ Wilcox deelt een aantal belangrijke tips voor marketeers. Hij wordt gezien als ’s werelds toonaangevende LinkedIn advertentie expert en is de auteur van LinkedIn Ads Demystified. Daarnaast is hij ook eigenaar van een LinkedIn advertentiebureau, B2Linked.com.
Afscheid van een aantal eerdere trends
LinkedIn heeft te maken gehad met enkele trends die voor veel verschuivingen op het platform hebben gezorgd. Denk maar eens aan de welbekende LION trend. Ineens wilden we massaal met iedereen connecten en maakte het eigenlijk niet zo veel uit of een connectie ook echt relevant was. Het ging allemaal om het ‘sparen’ van zo veel mogelijk connecties. Dit heeft geleid tot een nieuwe trend, namelijk die van massa outreach spam. Hierdoor werden mensen ineens toch weer sceptischer. Er werd meer geaarzeld over het aangaan van een connectie. Daarnaast zien we ook dat mensen sneller geïrriteerd raken door massa outreach spam. De ‘verkooppraatjes’ vallen steeds vaker verkeerd en sommigen ervaren het inmiddels al als een echte belediging. Zowel reputaties als relaties werden vernietigd. AJ Wilcox maakt duidelijk dat het tijd is om afscheid te nemen van deze trends. Tijd voor iets nieuws in 2021!
Marketeers moeten meer focussen op bouwen
In 2021 moeten marketeers zich willen concentreren op het opbouwen van relaties in plaats van op het verzamelen van connecties. Het sparen van connecties heeft als enig doel een verkooppraatje te laten vallen na twee interacties. Dit past niet meer bij het LinkedIn van 2021, volgens Wilcox. Het gaat nu om het bouwen van goede relaties, waar echt toekomst in zit, voor beide partijen. Wilcox geeft hierin een belangrijke tip mee: Echte 1:1 verbindingen beginnen wanneer het connectieverzoek aan de ontvanger is aangepast. Dit is precies wat nodig is om de ontvanger het gevoel te geven dat hij of zij echt gewaardeerd wordt.
Geen focus meer op transactionele relaties
De geavanceerde social media marketeer moet zich dit jaar inspannen om zinvolle, langdurige relaties op LinkedIn op te bouwen. Hierbij is het heel belangrijk dat die connecties niet als transactionele relaties worden ervaren. Dit is van belang bij het bereiken van het gewenste effect. Dit effect is niet alleen sterkere relaties, maar het zorgt ook voor meer reactie en interactie. Dit soort relaties zullen veel langer waarde blijven toevoegen aan je carrière, volgens Wilcox.
Tijd om weer écht te gaan verbinden
We zien het nog vaak gebeuren op LinkedIn. Je accepteert een connectieverzoek en er ontstaat een gesprek. Dit gesprek gaat over ‘wat doe ik en wat doe jij’. Dit waardeer je, want er wordt interesse getoond in wat jij doet. Vaak wordt het gesprek afgesloten met het idee dat jullie in de toekomst wellicht iets voor elkaar kunnen betekenen. Vervolgens ontvang je een week (of twee) later een verkooppraatje van deze persoon. Het gaat duidelijk om een verkooppraatje dat vooraf is ingetikt en aan tal van connecties wordt verstuurd. Dit kan voor jou een heel goede reden zijn om de connectie direct weer te verbreken. Je bent teleurgesteld. De interesse bleek niet oprecht en ergens voel je je inderdaad een beetje beledigd. Dit mag niet de bedoeling zijn. Het is tijd om weer echt te gaan verbinden via LinkedIn!
Maak kennis met de nieuwe features van LinkedIn
LinkedIn heeft diverse nieuwe features gelanceerd, zoals LinkedIn Live, Events, Polls en Stories. De mogelijkheden liggen voor je open. Als marketeer is het goed om te onthouden dat 2021 draait om het opbouwen van duurzame, persoonlijke, sterke relaties. Maak vooral kennis met de nieuwe kansen op LinkedIn én met nieuwe connecties die voor beide partijen wél echt waardevol zijn. Wij helpen je natuurlijk graag om meer uit je LinkedIn activiteiten te halen. Volg bijvoorbeeld eens een LinkedIn training bij ons.