Online shoppen blijft maar toenemen!
De hoeveelheid internetverkopen zijn bijzonder snel gegroeid in het tweede kwartaal van 2020. Dit is natuurlijk het kwartaal waarin corona tot nu toe de grootste invloed heeft gehad op ons land. We merken dit aan een groei in het aantal internetverkopen, die zo groot is dat deze niet eerder werd gezien. Wanneer we de omzet van webwinkels van het tweede kwartaal van 2020 vergelijken met de omzet van het tweede kwartaal van 2019, dan zien we een groei van maar liefst 5,9 procent. Dit is de grootste groei ooit. Online ondernemers zelf verwachten dat de omzet in het derde kwartaal van 2020 weer af zal nemen, vooral omdat de maatregelen met betrekking tot corona zijn versoepeld en mensen weer meer naar fysieke winkels durven gaan.
Wisselende groei per sector
Tegenwoordig kunnen we natuurlijk echt alles online kopen wanneer we dat willen. Steeds meer sectoren zijn niet alleen fysiek actief, maar ook online. Hierdoor kunnen we nu goed zien welke sectoren tijdens de coronacrisis hard zijn gegroeid in omzet, en welke sectoren juist niet of een stuk minder. De non-foodsector moest bijvoorbeeld inleveren op de omzet, terwijl de foodsector juist flink groeide in omzet. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de thuisconsumptie sterk is gegroeid door de sluiting van horecagelegenheden.
In het tweede kwartaal van 2020 kwam de omzet van de foodsector maar liefst 7,5 procent hoger uit. De metingen voor online omzetgroei zijn gestart in 2005. In al die jaren is nog nooit een dergelijk grote groei vastgesteld. Supermarkten zagen een omzetgroei van 7,9 procent en speciaalzaken, zoals slijterijen, kaaswinkels, groenteboeren, bakkers en slagerijen, zaken een gemiddelde groei van 4,7 procent.
Vooral de non-foodsector heeft het zwaar
Compleet anders is het beeld dat we zien bij de non-foodsector. Wanneer we het tweede kwartaal van 2020 vergelijken met het tweede kwartaal van 2019, dan zien we hier een omzetkrimp van 1,6 procent. Bepaalde branches hebben behoorlijk in moeten leveren. De schoenenbranche leverde een omzet van 25,3 procent in en de kledingbranche moest maar liefst 29,5 procent van de omzet inleveren door de coronacrisis. Het zijn dan ook vooral de ondernemingen die in de non-foodsector actief zijn die het zwaar hebben.
Toch geldt dit niet voor alle ondernemingen binnen deze sector. Zo steeg de omzet binnen de meubel- en woninginrichtingsbranche met 8,8 procent en met recreatieartikelen werd een groei van 10,8 procent bereikt. Aanbieders van consumentenelektronica haalden 16,3 procent meer omzet binnen en de doe-het-zelf branche zag de omzet groeien met maar liefst 26,6 procent.
Veel meer bestellingen via internet
Zeker tijdens de lockdown, maar eigenlijk nog steeds, zien we dat mensen veel meer online kopen dan gewoonlijk. Detailhandels zagen hun internetomzet stijgen met maar liefst 54,8 procent in het tweede kwartaal van 2020, vergeleken met ditzelfde kwartaal in 2019. Ondernemers die uitsluitend via internet verkopen, zoals webshops en postorderbedrijven, zagen een omzetgroei van 45 procent. De ondernemingen die online verkopen als nevenactiviteit zagen een groei van 68 procent. Het mag duidelijk zijn dat het aantal internetaankopen flink is gestegen door de komst van de coronacrisis.
Blijf wel alert en hanteer een juist klantenbeleid
Veel ondernemers hebben zich grote zorgen gemaakt, zeker aan het begin van de coronacrisis. Zou hun bedrijf het wel overleven? Voor veel bedrijven geldt dat zij nog altijd overeind staan. Het aantal faillissementen in het tweede kwartaal van 2020 is dan ook niet groter dan het aantal in ditzelfde kwartaal een jaar eerder. Een deel van de ondernemers ziet de omzet flink groeien door de coronacrisis, maar hier schuilt wel een gevaar. Het is verleidelijk om alles aan te pakken en zo veel mogelijk binnen te halen. Logisch, want niemand weet wat de toekomst brengt. Hierdoor is er minder aandacht voor een klantacceptatiebeleid en dit vergroot het risico op niet betalende klanten.
Aan de slag met online marketing?
Veel internetondernemers hebben de klantenkring in de afgelopen maanden zien groeien met veel nieuwe klanten. U nog niet? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor advies op maat!