7 tips voor meer impact met je video’s
Videomarketing is booming! Als bedrijf móet je gewoon eigenlijk met video aan de slag om echt indruk te maken op jouw doelgroep. We zien dat de video steeds meer terrein wint van tekst en stilstaande beelden, zoals foto’s. Als jij nog niet actief bent met videomarketing, dan is nu het moment om er echt mee te beginnen. Maar hoe zorg je nu voor optimale impact met je video’s?
7 tips voor meer impact met videomarketing
Met video bereik je veel, maar dan is het wel belangrijk om het effectief aan te pakken. Start altijd met een plan, een sterke strategie, zodat je precies weet waar je doelen liggen en wat er nodig is om deze doelen te bereiken. Wij geven je 7 tips voor meer impact met videomarketing.
1. Stel je doel vast
Bepaal één doel voor een video. Wat wil jij met jouw videomateriaal bereiken? Waar is deze specifieke video voor bedoeld? Bedenk bijvoorbeeld of je wilt inspireren, motiveren of aansporen.. Kortom, begin altijd met een helder doel voor ogen.
2. Direct to the point
In een gesprek of een tekst heb je nog even de tijd om op te bouwen naar waar je naartoe wilt. Deze tijd heb je binnen een video niet. De video mag namelijk niet te lang worden. Kom direct to the point. Maak het vanaf de eerste seconde interessant. Kijkers bepalen al binnen 3 seconden of zij verder willen kijken of toch maar wegklikken. Het is aan jou om hen in die eerste paar seconden te overtuigen dat de video de moeite waard is om verder te kijken.
3. Meerdere onderwerpen, meerdere video’s
Zeker als je net start met videomarketing heb je waarschijnlijk voldoende inspiratie. Je hebt meerdere onderwerpen op de plank liggen om in een video te verwerken. Prachtig! Verspeel niet al je kaarten in één keer. Heb je 5 sterke onderwerpen? Maak dan 5 video’s en prop niet alle onderwerpen in een enkele video. Natuurlijk kun je in de video’s wel verwijzen naar de andere video’s wanneer dit relevant is of de onderwerpen op elkaar aansluiten.
4. Jij bent niet interessant
Dit klinkt onaardig.. Niet zo bedoeld, maar het is wel een belangrijke boodschap. We zien video’s voorbij komen wanneer de ‘verteller’ ruim de tijd neemt om zich voor te stellen aan de kijker. Bedenk je dat de kijker helemaal niet zo geïnteresseerd is in jou, maar vooral in jouw boodschap. Natuurlijk kun je je kort voorstellen, ná het to the point komen, maar laat het daarbij.
5. Maak gebruik van visueel materiaal
Wil je informatie overbrengen op een manier die effectief is? Wil je ervoor zorgen dat kijkers de informatie gemakkelijk verwerken en ook goed onthouden? Dan is het een goed idee om visueel materiaal toe te voegen aan je video’s. Infographics zijn hierin een heel eenvoudige, slimme en effectieve keuze.
6. Beperk de indrukken
Een heel belangrijke boodschap: houd het simpel. Zorg ervoor dat er geen overload aan indrukken te zien is in je video. Probeer je zo veel mogelijk te beperken tot de aanwezigheid van twee personen in de video en zorg er ook voor dat er in de omgeving niet te veel afleidingen te zien zijn. Eenvoud is macht.
7. Deel consistent
Het is goed om je video’s te delen op social media. Heb je nu 10 video’s gemaakt? Dan is het niet handig om deze allemaal direct op social media te delen. Sla de video’s op en deel bijvoorbeeld 1 video per week. Heb je tussendoor weer eens tijd om video’s te maken? Sla ze op en vul je voorraad aan. Deel consistent, zodat de kijkers weten wat ze van je kunnen verwachten. Dagelijks een video delen is alleen een goed idee als je ook echt dagelijks iets sterks kunt overbrengen. Is dit voor jou niet het geval? Verspreid de video’s dan over een langere periode, zodat je ook een periode van drukte of gebrek aan inspiratie kunt overbruggen.
Een effectieve bedrijfsfilm laten maken
Wil jij ook aan de slag met videomarketing, maar vind je het lastig om het zelf allemaal te realiseren? Je kunt ook een bedrijfsfilm laten maken door ons. Wij zorgen voor een slimme, effectieve, pakkende video. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op.