Hashtags op social media: zo maak je ze effectief!
Het gebruik van hashtags op social media kan sterk in je voordeel werken. De hashtags zijn er dan ook niet voor niets. Ze kunnen je helpen om een groter publiek te bereiken, om je klantenkring uit te breiden, om je succes op social media en daarbuiten te vergroten. De hashtags zorgen voor een betere vindbaarheid en daar kun je altijd je voordeel mee doen. Toch is het wel belangrijk dat je verstandig omgaat met hashtags.
Hoe ga je goed om met hashtags op social media?
Een aantal jaren geleden zagen we hashtags eigenlijk alleen op Twitter verschijnen. Hier waren, en zijn, de hashtags dan ook zeer effectief. Dit effect heeft ervoor gezorgd dat we de hashtags nu ook op andere kanalen tegenkomt. Verstandig om te gebruiken, of toch beter van niet? Wij geven je hier graag antwoord op, per sociaal kanaal uiteraard.
LinkedIn hashtags gebruiken
Op LinkedIn zien we de hashtags op verschillende manieren voorbij komen. Op de eerste plaats zien we updates verschijnen die bestaan uit zogenaamde ‘platte tekst’, waarna er onder de tekst relevante hashtags worden toegevoegd. Daarnaast zien we ook updates verschijnen waarin de hashtags in de tekst zelf zijn verwerkt. Voor de relevante woorden in de tekst wordt een hashtag-teken geplaatst, waardoor er een actieve hashtag in de tekst verschijnt. Hashtags doen het prima op LinkedIn, maar kies ze wel verstandig en gebruik ze met mate.
Twitter hashtags gebruiken
We noemden het net al even. Hashtags zijn ontstaan op Twitter. Hier spelen zij nog altijd een belangrijke tol. Een tweet is niet compleet zonder tenminste één hashtag. Dit betekent overigens niet dat je tweet beter presteert naar mate je meer hashtags plaatst. Het blijkt namelijk dat de effectiviteit van een tweet afneemt als er drie of meer hashtags bij worden geplaatst. Beperk de hashtags op Twitter dus tot maximaal twee stuks.
Instagram hashtags gebruiken
Instagram is natuurlijk hét sociale netwerk dat om visuele content draait. Hier gaat het echt om wat je laat zien en niet om wat je schrijft. Het advies is dan ook om zo min mogelijk begeleidende tekst bij je posts te plaatsen. Hashtags worden hier niet gezien als gewone tekst. Deze heb je namelijk zeker wél nodig. Sterker nog, hoe meer je er plaatst, hoe beter het is! Posts op Instagram scoren beter wanneer zij worden voorzien van minimaal 11 hashtags. Uiteraard is het wel belangrijk dat de hashtags relevant zijn. Besteed hier dus voldoende aandacht aan.
Facebook hashtags gebruiken
We zien zeker ook op Facebook posts voorbij komen met hashtags. Het idee hierachter is simpel: hashtags werken op andere sociale kanalen, dus ook op Facebook. Helaas is dit idee niet juist. Onderzoek naar het gebruik van hashtags op Facebook heeft zelfs uitgewezen dat posts zonder hashtags beter scoren dan posts die wel van hashtags zijn voorzien. Je kunt ze dus beter achterwege laten op Facebook. Voor dit sociale kanaal geldt vooral dat je inhoud gewoon doeltreffend en waardevol moet zijn.
Leer social media echt goed kennen
Elk sociaal kanaal is uniek. Dit betekent ook dat de aanpak anders is per kanaal als je echt succes wilt bereiken. Wil jij meer weten over de juiste aanpak op een bepaald sociaal kanaal? Check dan eens onze social media trainingen. Wij helpen je graag verder.