Organisch verkopen op LinkedIn wordt populairder
LinkedIn is altijd al het professionele netwerk geweest. Het was hét netwerk waar je talenten voor je bedrijf kon vinden, waar je naar vacatures kon zoeken en waar je connecties kon leggen met andere professionals om diverse redenen. In deze tijd zien we dat LinkedIn ook steeds vaker wordt gebruikt om meer omzet te genereren. Mensen willen producten of diensten via LinkedIn promoten zonder advertenties, dus organisch.
Mensen verwachten promotie op LinkedIn
Een heel belangrijk voordeel van LinkedIn ten opzichte van andere sociale kanalen is wel dat gebruikers van LinkedIn weten dat ze met promotie te maken krijgen. LinkedIn is immers bedoeld voor zaken doen. Gebruikers zijn dan ook niet verrast als zij een pitch of promotie tegenkomen. Dit is precies waarom zij op LinkedIn aanwezig zijn. Wanneer iemand inlogt op LinkedIn, dan weet deze persoon al dat hij of zij promoties te zien krijgt. Sterker nog, ze gaan hier zelfs op zoek naar bepaalde promoties. Dit is iets dat zij niet op andere sociale kanalen doen. Precies dit is ook de reden dat organisch verkopen via LinkedIn populairder wordt. De vraag is alleen of dit ook betekent dat je je niet meer in hoeft te zetten om banden warm te houden.
Moet je nog steeds investeren in relaties op LinkedIn?
Als organisch verkopen via LinkedIn werkt, is het dan nog wel nodig om te blijven investeren in het opbouwen van relaties met je connecties? Zeker! Dit blijft belangrijk. Organisch verkopen is aan ‘warme’ connecties makkelijker dan aan ‘koude connecties’. Je verkoopt niet alleen via LinkedIn omdat mensen daar aanwezig zijn om (onder meer) promoties te zien. Zij willen overtuigd worden en die taak blijft voor jou weggelegd. Wel kun je in deze tijd iets afschalen als het gaat om de tijd die je hierin investeert. De verwachtingen zijn immers al gesteld.
Houd rekening met de werkwijze van LinkedIn
Ben je nog niet gewend om LinkedIn te gebruiken voor het genereren van meer omzet? Dan is het wel belangrijk om er rekening mee te houden dat LinkedIn anders werkt dat andere sociale platforms. Het algoritme van LinkedIn behandelt links op berichten anders dan andere sociale platforms. Facebook heeft officieel gezegd dat ze soms berichten met links onderdrukken, omdat die mensen van het platform zouden weghalen. Hun doel is om mensen zo lang mogelijk op hun platform te houden. Daarentegen heeft LinkedIn niet zo’n missie. Ze onderdrukken geen berichten met externe links, waardoor het gemakkelijker wordt om waarde en bronnen aan je publiek te bieden.
Nu is hét moment om te verkopen via LinkedIn
We mogen wel zeggen dat nu hét moment is om meer omzet te gaan genereren door LinkedIn voor je bedrijf in te zetten. Waarom juist nu? Omdat we nu nog te maken hebben met de effecten van de coronacrisis. Deze pandemie heeft ervoor gezorgd dat we allemaal heel anders omgaan met internet, ook als het gaat om het doen van aankopen via internet. We gedragen ons anders en we zien ook nieuwe trends op LinkedIn. Door de coronacrisis is het aantal contactmomenten tussen merk en prospect gemiddeld verdrievoudigd. Hier staat tegenover dat je minder contactmomenten met een prospect nodig hebt om tot verkoop over te gaan. Je kunt dus meer dan ooit succes halen uit je tijdsinvestering.
Aan de slag met organisch verkopen via LinkedIn
Organisch verkopen vraagt om een investering van tijd, maar niet om een financiële investering. Perfect voor een groot deel van de ondernemers, die – zeker in deze tijd – even niet te veel kunnen of willen investeren. Ga aan de slag met organisch verkopen via LinkedIn en je behaalt zeker succes. Wil je eerst een LinkedIn training volgen om optimaal bekend te raken met alle mogelijkheden van het platform? Dan ben je bij ons natuurlijk altijd welkom!