Je ROAS verhogen, hoe doe je dat?
Wat is je eerste blik als je ’s ochtends je Facebook Business Manager op kantoor opent? Hoe presteren de campagnes? Als je ziet dat al je campagnes maximaal presteren met een hele goede ROAS, dan word je daar heel blij van. Dat noemen we pas een goed begin van de werkdag! Het is een geweldig gevoel als we weten dat we momenteel het geld verdubbelen of verdrievoudigen. Fantastisch, maar denk maar niet dat je onderuit kunt gaan zitten. Er komt namelijk gegarandeerd een moment waarop je ROAS daalt.
Je ROAS gaat gegarandeerd dalen
ROAS staat voor Return On Advertising Spend. Het is een methode om de effectiviteit van een advertentie campagne te bepalen. Het is geweldig als je ziet dat je een goede ROAS hebt, maar er is ook een garantie dat de ROAS op een bepaald moment weer gaat dalen. Je hoeft de campagne dan niet te stoppen en meteen een nieuwe te starten. Nee, nu is het vooral tijd om gefocust te blijven en de campagne weer op te pakken. Wij geven je inzicht in een aantal manieren om je ROAS weer te verhogen.
1. Verse inhoud
Natuurlijk, je hebt erg je best gedaan om de beste inhoud te vinden en in te zetten. Toch, wat nu de beste inhoud is, hoeft morgen niet meer zo te zijn. Het is goed om regelmatig te zorgen voor verse inhoud, zeker wanneer je ziet dat de ROAS ineens begint te dalen.
2. Kosten/ROAS-limiet
Om de winstgevendheid te waarborgen, helpt het meestal om de biedstrategie slim aan te passen. Een kleine aanpassing kan al een groot effect hebben. Je hoeft dus zeker niet direct voor de drastische aanpak te gaan. Kijk eens goed naar de kosten/ROAS-limiet en stel bij om te zien wat het doet.
3. Nieuwe doelgroepen
Nieuwe of onaangeboorde doelgroepen kunnen door jouw campagne een frisse wind laten waaien. Doelgerichtheid is alles. Een doelgroep wil je immers niet vergeten. Je moet je er bewust van blijven dat je doelgroep verandert en dat het daarom ook belangrijk is om bij te stellen op nieuwe doelgroepen.
4. Let goed op de KPI’s
Zoals al gezegd, op een gegeven moment zal je zien dat de ROAS niet meer rendabel is.
De waarde moet vooraf al duidelijk zijn, want ook hier kan de winstgevendheid per product en bedrijf verschillen. Voor het ene product is de ondergrens al 1,6 en voor andere is het slechts onder de 1. Maar wat nu? Waar kun je nu naar kijken en welke KPI’s zijn nu belangrijk? Beantwoord de volgende vragen om op voort te kunnen borduren:
- Is de CPA/CPO te hoog?
- Is de CTR te laag en de CPC te hoog?
- Is de frequentie te hoog?
- Is je bereik groot genoeg?
- Is jouw advertentie echt relevant?
Statistieken geven jouw succes of falen weer
Meten is weten. Zonder de statistieken zou je niet weten waar je aan toe bent. Als je niet weet waar je aan toe bent, kun je niets verbeteren. Natuurlijk zijn er andere manieren om te reageren en jouw ROAS weer op te drijven. Maar het belangrijkste is om op de hoogte te blijven en snel te reageren. Kun jij wel wat hulp en ondersteuning gebruiken, bijvoorbeeld om echt het maximale uit jouw social media activiteiten te halen? Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie en advies.