Google Analytics segmenten: wat zijn dat nu precies?
Google Analytics segmenten, we horen er steeds meer over, maar lang niet iedereen weet nu precies wat er de bedoeling van is. Google Analytics en andere webanalysetools verzamelen enorme hoeveelheden gegevens. Zelfs bij kleine websites kan deze massa datapunten overweldigend zijn. In de webanalyse is het ook helemaal niet handig om alle datapunten in overweging te nemen. Je hebt namelijk niet alles nodig. In plaats van naar alle verzamelde gegevens als geheel te kijken, moet je eigenlijk slechts naar een deel van de gegevens kijken. In Google Analytics doen we dit met behulp van segmenten.
Wat zijn segmenten in Google Analytics?
Laten we bij het begin beginnen, want wat zijn Google Analytics segmenten nu precies? Een segment is een subset van uw Google Analytics-gegevens. Je definieert segmenten via voorwaarden en begrenst of sluit zo bepaalde gebruikersgroepen uit. De segmenten zijn dus eigenlijk bedoeld om uit te dunnen, zodat je alleen de zaken die voor jou relevant zijn overhoudt.
Segment principe
Zonder segmentatie worden alle gegevens die je ziet geaggregeerd. Dat maakt het bijna onmogelijk om juiste conclusies te trekken. Door de gegevens op een meer gedetailleerde manier te bekijken, kun je dieper inzicht krijgen in de gegevens die je hebt verzameld. Of het nu gaat om doelgroepssegmentatie, gebruikerssegmentatie of klantsegmentatie, de fundamentele kwestie van segmentatie is eigenlijk heel eenvoudig. Het gaat om het opsplitsen van de samengevatte gegevens in verschillende delen (bijv. doelpagina, bron, locatie, enz.) om patronen te identificeren en kennis op te doen. Gebruikers uit een bepaalde stad kunnen bijvoorbeeld een segment van al jouw gebruikers vertegenwoordigen. Of je segmenteert op bezoekers die een bepaald product hebben gekocht of een bepaald gedeelte van jouw website hebben bezocht.
Voorbeelden van segmenten
Er zijn eigenlijk eindeloos veel segmenten die je kunt toepassen. Natuurlijk willen we je wel een idee geven van de mogelijkheden van Google Analytics segmenten. Hieronder vind je een aantal voorbeelden. Natuurlijk is het ook mogelijk om meerdere segmenten met elkaar te combineren.
- Bezoekers die een aankoop hebben gedaan.
- Mensen die iets aan hun winkelwagen hebben toegevoegd, maar geen aankoop hebben gedaan.
- Bezoekers die een specifieke pagina hebben gezien.
- Online bezoekers die een contactformulier hebben ingevuld.
- Websitebezoekers die jouw site op een mobiel apparaat hebben bezocht.
- Bezoekers die jouw site hebben bezocht vanaf een desktopapparaat.
Jouw doelgroep goed leren kennen
Google Analytics segmenten kunnen uitstekend worden toegepast om je doelgroep goed te leren kennen. Als je jouw doelgroep precies aan kunt wijzen, dan kun je hier een hele strategie omheen bouwen. Dit geldt onder meer voor je zakelijke blogs en natuurlijk je social media activiteiten. Je kunt alles erop aanpassen, zodat je jouw doelgroep maximaal aanspreekt. Alleen dan haal je optimaal resultaat uit je inzet. Je kunt de selecties bijvoorbeeld gebruiken voor je social media advertenties. Wil jij een effectieve social media campagne starten, maar weet je niet goed hoe? Volg dan eens een social media training bij ons.