Waarvoor wordt social media het meest zakelijk gebruikt?
Social media is eigenlijk niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Hierbij maakt het ook al niet meer uit of we het hebben over privégebruik of zakelijk gebruik. We zijn dagelijks met social media bezig, voor onszelf om contacten te onderhouden en vrienden te feliciteren, en zakelijk om ons bedrijf uiteindelijk te laten groeien. Er zijn veel redenen om social media zakelijk in te zetten.
De belangrijkste voordelen van zakelijk social media gebruik
Bedrijven moeten eigenlijk aanwezig zijn op social media. Ben je als bedrijf niet aanwezig, dan mis je kansen. Zo simpel is het. Toch is het zeker niet zo dat elk bedrijf om dezelfde redenen kiest voor de inzet van social media. Iedere onderneming heeft eigen beweegredenen of een mis van redenen. Wij zetten de belangrijkste voordelen van zakelijk social media gebruik graag eens voor je op een rijtje.
1. Bouw goede zakelijke relaties op
Social media gaat niet alleen over merken die in contact komen met hun klanten. In feite gaat het bij social media om het verbinden van mensen met mensen. Vanuit een professioneel perspectief kun je je professionele netwerk online enorm laten groeien door in contact te komen met collega’s, mentoren, rolmodellen en andere professionals. Als je die relaties koestert, heb je een heel nieuw netwerk om aan te boren als je op zoek bent naar kansen of professionele begeleiding.
2. Het delen van jouw unieke expertise
Social media geeft je de mogelijkheid om te praten over wat je weet en waar je bekend om wilt staan. Het delen van jouw expertise zal potentiële professionele en persoonlijke connecties aantrekken. Als je inhoud deelt over waar jij veel van weet, dan kun je langzaamaan steeds meer geloofwaardigheid opbouwen. Jouw expertise is uniek en dit kun je goed laten zien op social media. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat de relaties die je opbouwt veel authentieker en waardevoller zijn.
3. Je online zichtbaarheid verhogen
Als je tijd besteedt aan het aanscherpen van jouw expertise en het consequent beheren van je sociale kanalen, heb je het potentieel om je zichtbaarheid aanzienlijk te vergroten en zelfs een thought-leader in je niche te worden. Goede inhoud wordt gedeeld, dus als je consequent hoogwaardige inhoud plaatst, geldt dat hoe meer mensen dit delen, hoe meer mensen dit te zien krijgen. Je moet ook betrokken zijn bij de inhoud van andere mensen. Door mensen te volgen en met hen te communiceren op sociale media, bouw je steeds sterkere relaties op en vergroot je tegelijkertijd steeds meer jouw online zichtbaarheid.
4. Het ontwikkelen van jezelf
Er is veel ruis op internet. Social media stelt je in staat om aan te scherpen wat je echt belangrijk vindt en wat je echt wilt lezen. Je kunt lijsten maken met inhoud van je favoriete mensen, opinieleiders in groepen of mediakanalen. Je kunt gemakkelijk meer te weten komen over actuele gebeurtenissen en dingen die bij jou in de buurt plaatsvinden. Zo blijf je jezelf goed ontwikkelen, terwijl je ook steeds nieuwe zaken leert om op in te haken. Dit zorgt er ook voor dat je niet zo snel zonder inspiratie voor je posts komt te zitten.
5. Social media maakt je betrouwbaarder
Wat doe jij als je naar een sollicitatiegesprek moet? Ga je je ontzettend druk zitten maken over wie je voor je krijgt en hoe je met deze persoon om moet gaan? Of ga je op social media meer informatie over deze persoon bij elkaar sprokkelen, zodat je al een goed beeld hebt van hoe iemand is? Goede kans dat je voor dit laatste kiest, gewoon omdat je je dan een stuk comfortabeler voelt. Dit voorbeeld geeft al aan hoe social media een persoon betrouwbaarder en vriendelijker kan maken, al voordat je de persoon daadwerkelijk hebt ontmoet. Dit kun je in het voordeel van je bedrijf laten spreken.
Laat jij social media ook voor jouw bedrijf spreken?
De sociale kanalen kunnen veel voor je bedrijf doen. Denk aan het opbouwen van geloofwaardigheid, het neerzetten van een sterk imago, het laten groeien van je klantenkring en dus ook van je omzet. Dit zijn slechts voorbeelden. Bedrijven die willen groeien kunnen niet zonder social media. Maar hoe laat jij social media optimaal voor je bedrijf spreken? Wij leren je hier graag alles over, tijdens één van onze social media trainingen.