5 tips voor social media merkbuilders met ambitie
Social media merkbuilders zijn er tegenwoordig meer dan voldoende. Dit biedt voordelen, want we zien dat merken steeds beter in staat zijn om het merk groot te maken op social media. Dit kan echter ook nadelen bieden, want hoe blijf je als merkbuilder uniek als er steeds meer merkbuilders bij komen? Het is vooral belangrijk om niet allemaal dezelfde wegen te bewandelen.
Gebruik deze tips voor het bouwen van je merk
Social media netwerken zijn ideaal voor merkbuilders om mee aan de slag te gaan. De sociale kanalen blijven ontwikkelen en bieden steeds meer mogelijkheden voor bedrijven en merken. Het is belangrijk dat je je als merkbuilder weet te onderscheiden van de rest. Hoe doe je dat? Door na te denken over steeds verschillende manieren voor het opbouwen van je merk. Wij geven je graag 5 slimme ideeën.
1. Video- en betaalde advertenties op sociale media
Op B2B gebied is sociale video nog niet zo goed benut als in de B2C ruimte. Er valt nog veel te behalen en bedrijven kunnen er zeker mooi succes uit halen. Social media draait immers steeds meer om video- en betaalde advertenties. Facebook blijft bijvoorbeeld een geweldige ROI bieden in termen van betaalde uitgaven voor social media advertenties. Door deze twee tactieken te gebruiken, kan een bedrijf een voorsprong nemen op de massa.
2. Je inhoud hapklaar houden
Mensen die door hun nieuws feeds scrollen, bekijken korte videoclips en op afbeeldingen gebaseerde infographics. Met mediarollen op Instagram, Snapchat en Facebook kun je nieuwe producten of diensten promoten op een manier die past bij de aandacht spanne van je publiek in een snelle wereld.
3. Retargeting-advertenties uitvoeren
Tegenwoordig heeft elk social media platform een eigen advertentieplatform. Het is belangrijk om hier goed gebruik van te maken. Een eenmalige actie bereikt zelden succes. Om je doelgroep jouw merk te laten onthouden, moet je ze meerdere keren per dag ‘achtervolgen’ met uw retargeting campagnes. Mensen ondernemen pas actie, in de vorm van een like, een reactie of volgen, gemiddeld na 7 keer hetzelfde te hebben gezien. Dit noemen we de marketingregel van 7.
4. Community bouwen rond het doel van een merk
Social media wordt deels gebruikt door mensen om te ontdekken wat zij nodig hebben. Zij kijken naar wat vrienden en influencers over een merk zeggen. Op basis daarvan bepalen ze of zij het ook nodig hebben, of juist niet. Het inzetten van doelen die resoneren met het merk en de doelgroep, kan helpen het merk op social media op te bouwen door de kracht van de community.
5. Vol inzetten om een merk om het te vermenselijken
Het vermenselijken van een merk is een belangrijk aandachtspunt. Hier wordt namelijk steeds kritischer naar gekeken door social media gebruikers. Op welke manier wordt jouw merk naar voren gebracht en op welke manier vinden mensen hier een bepaalde emotionele binding mee? Besteed hier eens wat aandacht aan en ontdek hoe jij jouw merk meer kunt vermenselijken.
Merkbuilders moeten focussen op waardevolle content
Het belangrijkst is wel dat merkbuilders focussen op het bieden van waardevolle content in plaats van op reclame en actie. Natuurlijk, reclame hier en daar is toegestaan, maar probeer een verhouding van 80/20 aan te houden, dus 80 procent hoogwaardige en waardevolle content en 20 procent reclame of promotie. Vind je het lastig om waardevolle content te maken of ben je de inspiratie geregeld kwijt? Dan kun je eens een content marketing training bij ons volgen. Na afloop zit je gegarandeerd boordevol ideeën.