TikTok gebruik door Generatie Z: booming!
Wil jij als bedrijf aan de slag met TikTok? Dit is een goed idee, zeker als jouw focus op Gen Z ligt. We zien namelijk dat het vooral Gen Z is die extreem veel gebruik maakt van TikTok. We mogen dan ook rustig zeggen dat TikTok een explosieve groei doorgemaakt heeft in het afgelopen jaar. In China is de app booming, maar in de VS zijn er ook 30 miljoen actieve gebruikers. In Europa hebben we het over meer dan 100 miljoen actieve TikTok gebruikers.
TikTok nog niet zo populair als Instagram
TikTok heeft dus al snel ruim 30 miljoen Amerikaanse actieve gebruikers weten binnen te slepen. Daarmee loopt TikTok nog relatief ver achter op bijvoorbeeld Instagram, met meer dan 110 miljoen gebruikers in de VS, maar de snelheid waarmee TikTok groeit is opmerkelijk. Het is niet alleen relevant hoeveel mensen TikTok gebruiken, maar ook hoe de demografie van deze mensen eruit ziet. Dat TikTok een jonger sociaal netwerk als Facebook is, mag niet als een verrassing komen. Wij geven je graag inzicht in een aantal belangrijke statistieken.
TikTok gebruikers: Wat zeggen de statistieken?
Maar liefst 69% van de actieve gebruikers van TikTok is tussen de 16 en 24 jaar oud. Dit betekent dat slechts 31% van de gebruikers ouder is dan 25. Dan wordt het behoorlijk dun. Slechts 15% is ouder dan 35 jaar. Dit geeft natuurlijk duidelijk aan dat het voor bedrijven met een jonge doelgroep heel interessant is om met TikTok aan de slag te gaan. De verdeling tussen Android gebruikers en iOS gebruikers is bijna gelijk. Iets meer TikTok gebruikers maken gebruik van iOS, namelijk 54 procent. Daarnaast zien we dat er meer vrouwen dan mannen aanwezig zijn op TikTok. Van alle gebruikers is ongeveer 60 procent vrouw.
Hoe ziet het TikTok gebruik eruit?
In de VS wordt TikTok meer dan 8 keer per dag bezocht door gebruikers. In Europa is het gemiddelde 10 keer per dag, dus in Europa wordt de app nog wat vaker gebruikt. De verblijfsduur is een belangrijke factor voor sociale netwerken. TikTok komt tot een verblijfsduur van 46 minuten per dag in de VS. Ook hier loopt Europa nog iets voor. Zo is de verblijfsduur op TikTok in Duitsland gemiddeld 50 minuten per dag en in Engeland zelfs 53 minuten per dag. Er zijn elke maand 37 miljard videoweergaven voor TikTok video’s in de VS.
Hoe actief is actief op TikTok?
Geen TikTok gebruiker is natuurlijk hetzelfde. Iemand kan een account hebben, maar nooit iets publiceren. Iemand kan ook alleen maar bezig zijn met publiceren en eigenlijk nooit echt video’s op TikTok bekijken. De activiteit op TikTok ligt in elk geval hoog. Maar liefst 34% van de dagelijks actieve TikTok gebruikers publiceert elke dag inhoud op TikTok. Ook de TikTok hashtag-uitdagingen zijn hierbij een belangrijke factor.
Ongeveer 35% van alle TikTok gebruikers neemt deel aan hashtag-uitdagingen en 16% van alle TikTok video’s komt van hashtag-uitdagingen. Gezichtsfilters zijn een andere driver. Maar liefst 64% van de TikTok gebruikers heeft al een gezichtsfilter of lens gebruikt. Dat zijn 512 miljoen mensen.
Hoe zit het met TikTok voor bedrijven?
TikTok wordt steeds vaker door bedrijven aangesproken. Wanneer we kijken naar de marketeers, dan zien we dat er in Europese landen gemiddeld een ruime 13 miljard views worden gegenereerd door marketeers. Kijken we naar de marketeers die actief zijn op TikTok, dan zien we dat 4 van de 10 van deze marketeers mannelijk zijn. Wel is het zo dat alle marketeers ook blijven focussen op andere sociale kanalen.
Dit is ook belangrijk, zeker als je voor je bedrijf een breed publiek wilt bereiken. In alle gevallen is het belangrijk om de juiste mix van kanalen samen te stellen voor je bedrijf, zodat je een sterke social media strategie kunt ontwikkelen. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op.