Focussen op promotievideo’s: goed idee of niet?
We weten inmiddels allemaal dat we meer moeten gaan focussen op het delen van video’s. Je kunt hier namelijk alle kanten mee op. Denk maar aan presentatievideo’s, educatieve video’s, productvideo’s en video’s met testimonials. Niet elke video zal relevant zijn voor jouw business. Het is daarom goed om al je mogelijkheden af te wegen en te bekijken welke soorten videocontent wel bij jou passen en welke niet. Promotievideo’s mag je hierbij zeker niet vergeten, want deze kunnen zeer effectief zijn op social media.
Waarom focussen op promotievideo’s?
Educatieve en boeiende video’s zijn fantastisch. Ze helpen merkloyaliteit en autoriteit op te bouwen. Het is dan ook niet voor niets dat veel bedrijven hiermee beginnen. Maar op een gegeven moment moet je klaar zijn om je publiek naar de volgende stap te brengen en ze naar je product of dienst te leiden. Dit is het punt waarop je gaat focussen op promotievideo’s, dus nadat je merkloyaliteit en autoriteit hebt opgebouwd. Tijdens de opbouw van merkloyaliteit en autoriteit zorg je er namelijk voor dat er al enige betrokkenheid en bekendheid rond je merk is ontstaan. Dat is het perfecte moment om over te stappen op het echte verkopen via video.
Promotievideo’s zijn geen hardcore sales video’s
Waar het vaak mis gaat is de intentie van de promotievideo. Het is belangrijk om te onthouden dat een promotievideo geen hardcore sales video is. Een goede promotievideo is geen zogenaamde ‘in your face’ video, maar is een video die zicht richt op het verhogen van de aantrekkelijkheid van je product of dienst. Keiharde reclame is zelden goed op social media, dus probeer dit te voorkomen.
Het bieden van begeleiding naar aankoop
Er zit een groot verschil tussen verkopen en uitnodigen tot aankopen. Verkopen gaat in de meeste gevallen vanuit de verkoper. Er wordt puur gefocust op het aan de man brengen van een product of dienst. Bij het uitnodigen tot aankopen, of het bieden van begeleiding naar een aankoop, gaat het eigenlijk om de koper. Het is aan jou om vanuit de gedachte van de koper te werk te gaan. Op die manier maak je jouw product of dienst interessanter en overtuig je echt om een aankoop te doen. Dit is precies waar een promotievideo om hoort te draaien. In een promotievideo begeleid je een prospect tijdens de reis naar het doen van een aankoop. Dit levert je dan direct een goede customer experience op.
Maak een plan voor je promotievideo
Ga nooit aan de slag met het maken van een promotievideo zonder voorbereiding of plan. Waarom niet? Omdat je dan eigenlijk altijd eindigt in het houden van een verkooppraatje, en dit wil je voorkomen. Maak daarom een plan en bedenk je het volgende:
- Wat verkoop je uiteindelijk?
- Welke onderwerpen spelen hierin mee?
- Waarover kun je praten om autoriteit te creëren?
- Waarmee wek je direct vertrouwen?
- Wat helpt mensen om actie te ondernemen?
Aan de slag met een goede promotievideo
Een effectieve en hoogwaardige promotievideo levert je zeker voordeel op. Deze video’s zijn optimaal effectief als je een prospect wilt omvormen tot een betalende klant. Het is dan wel belangrijk dat je het professioneel en doeltreffend aanpakt. Vind jij dit lastig? Dan helpen wij je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden door te nemen.