Haal meer uit je social media advertentiebudget
Social media advertenties worden steeds populairder en dit heeft consequenties. De kosten voor een advertentie op Facebook is in de afgelopen jaren met 90 procent gestegen. Instagram komt ook al aardig in de buurt en Twitter is voor een vergelijkbare advertentie al duurder dan Facebook. Social media heeft zich omgevormd tot een hyperconcurrerende omgeving voor marketeers. Hoe kun je nu meer uit je advertentiebudget halen? Daar vertellen wij je graag meer over.
Zo bereik je meer waar voor je geld
Waar het nu voor de meeste marketeers vooral om draait is het bereiken van meer waar voor je geld. Een advertentiebudget kent beperkingen en met de oplopende prijzen is het vooral zaak om zo veel mogelijk uit je social media marketingbudget te halen. Wij geven je graag 4 tips om meer uit je social media advertentiebudget te halen.
1. Je kwaliteitsscore optimaliseren
Elk advertentieplatform heeft een kwaliteitsscore die jouw kosten per klik of kosten per vertoning dicteert. Facebook noemt dit de Relevance Score, terwijl Twitter het de Quality Adjusted Bid noemt. Het belangrijkste om op te merken is dat een hogere kwaliteitsscore betekent dat het platform jouw advertenties aan meer mensen toont. Omgekeerd betekent dit dat een lagere kwaliteitsscore ervoor zorgt dat je meer betaalt. De kwaliteitsscore wordt bepaald door engagement. Hoe meer jouw doelgroep op jouw geadverteerde inhoud klikt, deze leuk vindt en deelt, hoe minder je betaalt. Het is dus goed om te focussen op het verbeteren van je kwaliteitsscore.
2. Richt je op de juiste generatie
De juiste advertenties leveren betrokkenheid op. Deze betrokkenheid kun je verder vergroten door je goed te focussen op de juiste generatie. Wees je ervan bewust dat millennials steeds meer uitstromen en Gen Z-ers steeds meer instromen op social media. Dan zijn er natuurlijk ook nog de actieve babyboomers en andere generaties die in meer of mindere mate op de sociale kanalen te vinden zijn.
Millennials en Gen Z-ers gebruiken vaker chat-acroniemen op sociale media dan andere generaties. Je kunt strategisch afkortingen in jouw gesponsorde inhoud invoegen om ervoor te zorgen dat deze met hen resoneert. Start je advertentie met een acroniem dat bekend is bij de millennials en/of Gen Z, en je hebt direct de juiste doelgroep te pakken. Zo haal je gegarandeerd meer resultaat uit je advertentie en ga je dus bewuster met je advertentiebudget om.
3. Creëer je eigen visuele inhoud
Er zijn tal van stockfoto’s en afbeeldingen online te vinden en het zal je zeker tijd besparen als je daar gebruik van maakt. Het nadeel is wel dat heel veel bedrijven dit doen, waardoor je visuele content niet zo makkelijk opvalt. Het gebruik van stockfoto’s of afbeeldingen heeft drie nadelen. In de eerste plaats heeft jouw publiek het misschien al gezien, dus het heeft niet het effect van de eerste indruk. Ten tweede komt het lui en onorigineel over. Ten slotte zal het nooit volledig overeenkomen met jouw inhoud. Het is belangrijk dat jouw visuele inhoud aanspreekt, relevant is en vooral opvalt onder de juiste personen. Hiervoor gebruik je altijd eigen visuele inhoud. Maak jezelf uniek!
4. Gebruik video’s als gesponsorde berichten
Als een foto meer zegt dan duizend woorden, dan zegt een video meer dan een miljoen. De kracht van video is onmiskenbaar. Aangezien YouTube nu de op één na grootste zoekmachine is, wil je het maken van videoadvertenties niet missen. Ga aan de slag met videocontent. Er zijn een aantal soorten die ideaal zijn om mee te beginnen, namelijk:
- Video’s achter de schermen
- Live video’s
- Instructievideo’s
- Door gebruikers gemaakte video’s
- Informatieve video’s
Zorg vooral voor de meest effectieve campagnes
Om het maximale uit je social media advertentiebudget te halen is het natuurlijk vooral belangrijk dat je zorgt voor de meest effectieve campagnes. Wat de meest effectieve aanpak is, is voor elk bedrijf en ieder merk verschillend. Geen bedrijf is hetzelfde en geen doelgroep is hetzelfde. Kun jij wel wat hulp gebruiken met het inrichten van de meest effectieve campagnes voor jouw bedrijf? Dan helpen wij je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op. Samen zorgen we ervoor dat jij het beste uit je advertentiebudget haalt.