5 Redenen om altijd op je social media strategie te focussen
Veel bedrijven hebben eens een social media strategie opgesteld en handelen al jarenlang naar deze strategie. We kunnen er eerlijk over zijn: soms werkt dat. Helaas, voor de meeste bedrijven geldt dat de social media strategie na langere tijd niet meer werkt. Dit heeft vooral te maken met het feit dat sociale kanalen veranderen en dat het gebruik van social media door de tijd heen verandert. Het is aan jou om altijd in te blijven spelen op de trends van nu. Daarom moet je altijd op je social media strategie blijven focussen, zodat je deze steeds optimaliseert naar wat nu belangrijk is.
Een actuele social media strategie is het belangrijkst
Aangezien steeds meer bedrijven afhankelijk zijn van social media om hun bereik te vergroten en hun publiek te vergroten, is het hebben van een actuele strategie het belangrijkste. Je kunt niet zomaar instappen wanneer je daar zin in hebt en posten wat je wilt. Je moet begrijpen wie jouw publiek is op dit moment. Weet hoe je op de juiste manier aan hen kunt verkopen. Door een actuele social media strategie te hanteren haal je veel belangrijke voordelen uit social media voor je bedrijf. Wij benoemen er 5.
1. Opbouw van je naamsbekendheid
Social media is ideaal om je naamsbekendheid op te bouwen. Door een sterke strategie op social media toe te passen weet je precies op welke manier je jouw doelgroep optimaal aan kunt spreken. Door hen direct aan te spreken en hen te bieden wat zij van jou verwachten word je steeds makkelijker ‘top of mind’, waardoor je naamsbekendheid steeds verder toeneemt.
2. Direct contact met je doelgroep
Via social media kun je direct contact leggen met je doelgroep om online het gesprek aan te gaan. Om het contact goed te laten verlopen, zowel voor prospects als voor bestaande klanten, heb je een effectieve social media strategie nodig. Alleen als het contact via social media goed verloopt zorg je voor een hogere klanttevredenheid.
3. Leer meer over jouw ideale klant
Social media helpt je om meer te weten te komen over jouw ideale klant door middel van online engagement. Hoe beter je jouw ideale klant kent, hoe effectiever je deze klant kunt aanspreken. Dit leidt zonder twijfel tot succes en een sterkere band met klanten. Door een sterke social media strategie toe te passen leer je jouw ideale klant optimaal kennen en kun je je aanpak op de sociale kanalen verder optimaliseren.
4. Je merkbereik vergroten
Social media is ideaal voor het vergroten van je merkbereik. Het is een kosteneffectieve aanpak is. Dit is voor veel bedrijven belangrijk, zeker in deze tijd. Wat dan ook wel belangrijk is, is dat je het optimaliseren van je merkbereik effectief aanpakt. Hiervoor heb je een goed stappenplan nodig dat je aanpast op wat nu relevant is.
5. Makkelijker subtiel lanceren van je product
Als je een nieuw product wilt lanceren, maar je hebt nog niet veel loyale volgers op social media, dan ben je vrijwel verplicht om er een dure advertentiecampagne tegenaan te gooien. Dit budget heeft niet iedereen beschikbaar, zeker niet gezien de kosten voor advertenties op social media de laatste jaren sterk zijn gestegen. Gebruik een social media strategie om een goede groep loyale volgers op te bouwen, zodat je nieuwe producten ook subtiel (en dus voordeliger) kunt lanceren.
Zorg altijd voor een actuele social media strategie
Het hebben van een social media strategie is geen garantie op succes. Het gaat namelijk niet zomaar om een strategie, maar het gaat om een strategie die volledig geoptimaliseerd is naar de sociale kanalen én de doelgroep van nu. Het is belangrijk om je social media strategie altijd te blijven optimaliseren. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Wij begeleiden je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden door te nemen.