Daarom moet jij je focussen op social media marketing!

Social media marketing is een vorm van marketing die je in deze tijd echt niet links wilt laten liggen. Het voor elk bedrijf, groot en klein, belangrijk om social media marketing mee te nemen in de totale marketing strategie. Uiteraard is het goed om je doelen voor social media marketing te bepalen, zodat je weet welke weg je moet bewandelen om deze doelen te bereiken. Welke doelen kun je bereiken met social media marketing? Daar geven wij je graag meer inzicht in.

Je naamsbekendheid effectief vergroten

Het zal geen geheim zijn dat er ontzettend veel mensen op social media aanwezig zijn. Door de enorme hoeveelheid mensen op social media, mis je het potentieel om duizenden en zelfs miljoenen te bereiken als je niet aanwezig bent. Het is zelfs bewezen dat social media de merkbekendheid vergroten door de betrokkenheid te vergroten. Sociale betrokkenheid omvat zaken als opmerkingen, vind-ik-leuks, delen en opnieuw posten en opslaan. Je kunt je naams- en merkbekendheid ook vergroten door verkeer direct van social media naar je website te leiden. Dit doe je bijvoorbeeld door directe linkjes in je profiel, posts en bio op te nemen.

Conversies verhogen en leads genereren

Je kunt vaak meerdere doelen samen pakken als je social media marketing op de juiste manier aanpakt. Het promoten en delen van je producten op social media is een makkelijke manier om meer leads te genereren, om conversies te stimuleren en je verkopen effectief te verhogen. Natuurlijk kun je dit op meerdere manieren aanpakken. Zo kun je een social media marketing campagne op één van je kanalen implementeren, je kunt via sociale profielen verkopen, aanbiedingen presenteren of wedstrijden op social media organiseren. Het zijn goede manieren om mensen te betrekken, en uiteindelijk leidt dat tot meer leads en een hogere conversie.

Relaties met klanten verder opbouwen

Door in contact te komen met je volgers op sociale media, kun je duurzame relaties opbouwen tussen hen en jouw bedrijf. Je kunt dit doen door met hen te communiceren, op hun vragen en opmerkingen te reageren en hen alle hulp te bieden die ze nodig hebben. Je kunt je volgers ook vragen stellen over je producten, over hun pijnpunten, of weggeefacties maken om je te helpen vertrouwen op te bouwen en hen te laten zien hoeveel je hun input en ondersteuning waardeert. Uiteindelijk is social media marketing dé manier om nader in contact te treden met zowel klanten als mogelijk toekomstige klanten. Het is een goede manier om relaties steeds verder op te bouwen en er loyaliteit voor terug te krijgen.

Via social media van je concurrenten leren

Natuurlijk zijn ook jouw grootste concurrenten aanwezig op social media. Het mooie is dat dit kansen biedt om te zien hoe en waarmee je concurrenten scoren. Je kunt concurrenten op social media onder de loep nemen en ontdekken welke social media tactieken zij toepassen. Hieruit kun je leren, waardoor je grootste concurrenten je in zekere zin helpen om meer uit je social media marketing activiteiten te halen. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je je alleen laat inspireren door wat concurrenten doen, en dat je geen zaken van je concurrenten overneemt. Dit kan je duur komen te staan. Blijf dus wel altijd uniek en origineel.

Haal meer uit jouw social media marketing activiteiten

Elk bedrijf kan succes halen uit social media marketing. Hiervoor maakt het niet uit of je een groot of klein bedrijf hebt, of je een veelzijdige of een selectieve doelgroep hebt. Social media marketing werkt altijd. Wil jij meer uit je social media marketing activiteiten halen? Dan kun je bij ons eens een social media training volgen. Wij helpen je graag verder, ook bij het maken van een effectief social media marketing plan.