TikTok Stories: hoe werken ze precies?

TikTok draait om korte video-inhoud. Het is hét formaat waar dit sociale netwerk mee is gegroeid. Toch ziet TikTok natuurlijk ook waar andere sociale netwerken populair om zijn. Dit heeft ertoe geleid dat het platform nu ook is gaan focussen op Stories, zoals we deze ook zien op Instagram. Het legt nieuwe mogelijkheden open voor bedrijven die via TikTok een brede doelgroep willen bereiken. Hoe werken TikTok Stories? Je kunt onderstaand 3-stappenplan gebruiken om TikTok Stories te maken.

1. Open de post tool op TikTok

Eerst ga je naar je profiel en druk je op de turquoise plus (+) op je profielfoto. Je kunt ook naar je feed gaan en op de knop Posten klikken. Daarnaast kun je een berichtknop vinden in het midden van TikTok’s onderste navigatie. Het maakt in de basis niet uit welke optie je gebruikt. Het gaat erom dat je de post tool op TikTok opent.

2. Maak je inhoud

In deze stap maak je jouw specifieke inhoud voor je TikTok Storie. Maak een video, upload of maak een foto. Voeg vervolgens achtergrondmuziek, tekst of effecten toe zoals je zou doen met elke TikTok-video. Je maakt in deze fase de inhoud precies zoals jij het wilt. Controleer altijd goed of het helemaal naar wens is voordat je verder gaat naar de volgende stap.

3. Bepaal of je inhoud een Storie of TikTok is

Als je klaar bent met het opnemen of selecteren van een foto, zie je twee opties: Posten in Story en Volgende. Als je op Posten naar Story (Verhaal) tikt, wordt het automatisch verzonden naar jouw Story- en ForYou-feeds van andere gebruikers. Zo makkelijk is het om een TikTok Story te maken.

Aandachtspunten bij het maken van TikTok Stories

Het is altijd goed om zelf een muziekstuk te kiezen dat goed bij jouw TikTok Story past. Als je dit niet doet, dan kiest TikTok de muziek en dit kan betekenen dat het niet passend is. Tik je op Volgende in plaats van op Story, dan wordt je naar de pagina gestuurd waar je gewoonlijk een permanent TikTok bericht plaatst. Hier kun je een beschrijving aan TikToks toevoegen en direct voorkeuren en privacy delen. Omdat Stories kortstondig zijn, lijkt het erop dat TikTok je niet toestaat om een ​​beschrijving, hashtags of privacy-instellingen toe te voegen wanneer je publiceert, wat belangrijk is om in gedachten te houden als je merk extra instellingen voor je inhoud vereist.

Toch liever indruk maken op andere sociale kanalen?

TikTok is op dit moment vooral een plek voor jong publiek, en dit is niet per se de doelgroep van elk bedrijf. Het is goed mogelijk dat jij vooral indruk maakt op andere sociale kanalen. Dan ben je bij ons natuurlijk welkom voor een social media training die goed aansluit bij de doelen en behoeften van je bedrijf. Schrijf je direct in of neem contact met ons op voor meer informatie of advies.