Zo verhoog jij het engagement op Facebook!
We willen allemaal een hoge betrokkenheid op Facebook. Dit kost vanzelfsprekend tijd en energie. Als je echt iets op wilt bouwen op social media, dan is het nodig om eerst goed te investeren. Wie snel resultaat verwacht, valt vaak snel af. Het eerste waar je dus altijd rekening mee moet houden, is dat het tijd kost om engagement op te bouwen op Facebook. Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal dingen die je kunt doen om het proces te versnellen.
Verhoog effectief de betrokkenheid op Facebook
Wil jij effectief de betrokkenheid op Facebook verhogen? Dan is het belangrijk om hier op een juiste manier op te focussen en je bezig te houden met activiteiten op het sociale kanaal die hieraan bijdragen. Wij geven je graag wat tips om het engagement op Facebook te verhogen.
Maak duidelijk waarom jij anders bent
Wat je ook doet, je bent zelden de enige die dat doet. Het maakt tegenwoordig eigenlijk niet meer uit in welke branche je actief bent. Er is altijd concurrentie aanwezig op Facebook. Juist daarom is het zo belangrijk om duidelijk te laten zien waarom jij anders bent dan je concurrenten. Wees onderscheidend en laat je vooral niet leiden door wat een ander doet op Facebook. Licht jouw unieke punten uit en zorg er zo voor dat jij écht als onderscheidende partij gezien wordt op Facebook.
Zorg ervoor dat je makkelijk vindbaar bent
Je wilt goed duidelijk maken waar jij aanwezig bent en hoe mensen jou kunnen vinden. Vermeld op je website niet alleen dat je een Facebookpagina hebt of dat mensen je bedrijf kunnen volgen op Facebook, maar plaats een directe link naar je Facebookpagina. Gebruik buttons voor een snelle navigatie. Uiteraard doe je dit andersom ook. Vermeld op je zakelijke Facebookpagina een link naar je webwinkel of webshop. Zorg ervoor dat je altijd en overal makkelijk vindbaar bent.
Stel goed vast wie er aan de andere kant zit
Wie zit er aan de andere kant van dat scherm die jij aan wilt spreken? Is dit een jong iemand of een oud iemand? Dat maakt nogal een verschil. Een jong iemand zal je het liefst vlot en soepel aan willen spreken, terwijl je een ouder iemand op een meer zakelijke toon wilt benaderen. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld. Wat we hiermee bedoelen te zeggen is: pas je communicatie aan op de persoon tegen wie je het hebt. Ontwikkel een buyer persona, zodat je weet tegen wie jij het hebt. Dit maakt het ook makkelijker om steeds in dezelfde toon te spreken op social media.
Volg trends op de voet
Er ontstaan dagelijks trends op social media. Natuurlijk, niet elke trend is interessant voor jou. Toch is het wel belangrijk om de trends op de voet te volgen. Kun je inhaken? Doe dit dan direct. Op deze manier kun je gemakkelijk meeliften op het succes van een trend, zelfs als deze trends maar een dag duren. Elk stukje succes is mooi meegenomen. Dus, volg de trends en haak erop in als de trend voor jou relevant is.
Reageer altijd op een passende wijze
Naar mate je langer actief bent op Facebook, en je meer betrokkenheid opbouwt, krijg je ook meer reacties. Het is goed om op alle reacties te reageren. Soms is een ‘like’ voldoende, in andere gevallen is het nodig om een tekstueel antwoord te geven. Wees je ervan bewust dat je reacties voor iedereen zichtbaar zijn. Niet alle reacties die jij ontvangt zijn positief. Reageer ook op negatieve reacties op een beheerste, nette en professionele manier. Dit laat zien dat jij een fijne partij bent om mee te communiceren.
Overweeg een gratis weggevertje
Als er iets is waar Nederlanders van houden, dan is het wel van ‘gratis’. Het kan voor jou dan ook dé manier zijn om de opbouw van je groep volgers een boost te geven. Overweeg eens om iets weg te geven, zomaar of als prijs bij bijvoorbeeld een wedstrijd of een quizvraag. Je kunt het aanpakken zoals je wilt. Weggevertjes worden vaak veel gedeeld, waardoor je een groot bereik hebt. Bedenk je wel dat dit niet alles voor je doet. Mensen kunnen je alleen volgen voor het weggevertje en later weer verdwijnen als ze jou niet interessant vinden. Zorg er dus voor dat je ook na het weggevertje interessant blijft!
Deel kennis, ervaring, adviezen en tips
Je wilt jezelf ‘belangrijk’ maken voor anderen, zodat zij jou graag volgen. Hoe doe je dat het best? Juist, door mensen op weg te helpen. Deel je kennis, je ervaringen, nieuwtjes, adviezen, handleidingen, productvideo’s, tips enz. Dit hoef je niet per se in de vorm van posts te doen. Heb je een zakelijk blog? Deel dan je zakelijke blogs op Facebook. Het is dé manier om waarde over te brengen aan de lever en direct een mooie manier om meer verkeer naar je website te leiden. Zo bouw je effectief aan het verhogen van het engagement op Facebook.
Wil jij ook profiteren van meer engagement op Facebook?
Natuurlijk wil je maximaal resultaat halen uit al je activiteiten op Facebook, maar dit gaat niet vanzelf. Je hebt een goede strategie nodig, een slimme aanpak. Lijkt het maar niet te lukken om het engagement op Facebook te verhogen? Volg dan eens een Facebook training bij ons. Wij helpen je graag!