Zo maak jij je live video’s interessant voor je publiek
Live video’s mogen niet ontbreken in je social media strategie. Je kunt een breed publiek bereiken met live video en het biedt je eindeloos veel mogelijkheden om écht indruk te maken. Het fijne van live video is wel dat je makkelijk kunt inspelen op de actuele behoeften. Er is ruimte voor improvisatie. Toch kan een live video er ook voor zorgen dat je juist volgers kwijtraakt, bijvoorbeeld omdat er ongemakkelijke stilten vallen of omdat de inhoud gewoon onvoldoende interessant is. Hoe zorg jij er nu voor dat jouw live video’s interessant zijn voor jouw doelgroep?
Deze tips maken je live video interessanter!
Het valt niet altijd mee om zelf met goede ideeën te komen die interessant genoeg zijn voor jouw publiek. Hier komt nog bij dat het onderwerp breed bespreekbaar moet zijn, zodat je niet al binnen een minuut uitgesproken bent. Het maken van live video’s is gewoon niet altijd eenvoudig. Gelukkig kun je een aantal dingen doen om jouw live video’s interessanter te maken. Wij geven je graag een paar tips.
1. Laat anderen een rol spelen in je video
In veel gevallen is het zo dat jij niet de enige bent die binnen het bedrijf actief is, tenzij je zzp’er bent natuurlijk. Heb je een leuk team in je bedrijf werken? Dan kun je medewerkers in je live video’s betrekken. Doe eens een vragenronde of laat meerdere medewerkers een goede tip of een handig advies geven. Het is een goede manier om wat meer tijd te vullen, een perfecte manier om waarde over te brengen en ook nog eens dé manier om mensen nader kennis te laten maken met jouw leuke team. Win-win-win!
2. Laat je live video hosten door een influencer
Tegenwoordig zijn er ontzettend veel influencers actief op social media. Voor elke branche zijn er goede influencers te vinden. Je kunt eens een relevante influencer inschakelen om een live video voor jou te hosten. Een goede influencer weet het juiste publiek aan te trekken en zorgt ervoor dat jouw boodschap op een effectieve, pakkende wijze wordt overgebracht aan je volgers. Ideaal!
3. Ga voor een Q&A sessie
We zien de zogenaamde Q&A sessie steeds vaker terugkomen in live video’s. Daar zijn goede redenen voor. Door live vragen te laten stellen en te beantwoorden, biedt je jouw volgers de kans om direct met jou in contact te komen. Er ontstaat directe interactie en je hebt de mogelijkheid om jezelf echt als de expert neer te zetten. Hiermee wek je meteen meer vertrouwen. Het is een goede manier om kennis te delen en de betrokkenheid groeit. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je je goed voorbereid op dit soort sessies.
4. Behandel de meest gestelde vragen
Veel bedrijven merken dat klanten vaker gelijksoortige vragen stellen, bijvoorbeeld over een juist gebruik van een product of over de specifieke service die bij een dienst verleend wordt. Noteer deze veelgestelde vragen eens en behandel ze tijdens een live video sessie. Dit is een goede manier om je kijkers daadwerkelijk waarde te geven met de informatie die je overbrengt. Je behandelt onderwerpen waar je doelgroep écht behoefte aan heeft.
5. Geef een rondleiding door je bedrijf
Heb je een kleiner bedrijf? Dan is een rondleiding door het hele pand goed te doen tijdens een live video. Heb je een groot bedrijf? Dan kan een rondleiding per afdeling een betere optie zijn om te voorkomen dat de live video te lang wordt. Rondleidingen zijn ideaal voor iedereen die nog niet goed gewend is aan live video. Het is namelijk veel makkelijker om een live video te maken als je zelf rondloopt en ziet wat je wilt zeggen. Je bent in beweging en kun je speech makkelijk gaande houden door gewoon om je heen te kijken. Voor de kijkers is het een leuke en makkelijke manier om nader kennis te maken met jouw bedrijf én je medewerkers.
Oefen voldoende met live video
Zoals eerder aangegeven is het wel belangrijk dat je zeker bent dat live video je goed af gaat. Word je er zenuwachtig van, ga je hierdoor rare dingen zeggen of sta je juist makkelijk met de mond vol tanden? Dan is het goed om eerst nog een tijdje te oefenen. Ga pas live als je er echt zelfverzekerd over bent. Natuurlijk kunnen wij je op weg helpen. Neem gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.