Facebook blijft het grootste platform ter wereld
De laatste jaren hebben we gezien dat sociale kanalen ineens explosief kunnen groeien. Zo hebben we allemaal kunnen zien hoe TikTok vanuit het niets ineens ‘booming’ werd. Er waren zelfs experts die voorspelden dat dit sociale kanaal Facebook in no-time van de eerste plaats zou stoten. Tot nu toe is dat nog niet het geval. Facebook staat nog altijd bovenaan en zal hier ook, volgens experts, in 2023 nog blijven staan. Naar verwachting blijft Facebook het meest gebruikte social media platform ter wereld, maar wordt wel op de voet gevolgd door YouTube.
Facebook blijft op de eerste plek staan
Facebook blijft het nummer 1 meest gebruikte social media platform ter wereld. Instagram en TikTok zijn op dit moment de vierde en zevende meest populaire platforms ter wereld. De sociale netwerken groeien hard, maar komen nog niet bij Facebook in de buurt. Dit heeft vooral ook te maken met het feit dat Facebook ook gewoon gestaag door blijft groeien. Het platform heeft momenteel ongeveer 1.845 miljard dagelijkse gebruikers en had in augustus 2021 in totaal ongeveer 22 miljard bezoekers.
Tijd die wordt besteed aan social media
De gemiddelde Facebook gebruiker besteedt elke dag ongeveer 58 minuten op Facebook. Aan de andere kant besteedt de gemiddelde YouTube gebruiker ongeveer 40 minuten aan het gebruik van het platform. YouTube heeft naar schatting 30 miljoen dagelijkse gebruikers en had in augustus 2021 in totaal ongeveer 35 miljard bezoekers. Instagram heeft 500 miljoen actieve dagelijkse gebruikers en had in augustus 2021 in totaal meer dan 6 miljard bezoekers. De gemiddelde gebruiker besteedt ongeveer 53 minuten op Instagram. De gemiddelde TikTok gebruiker besteedt 52 minuten per dag op de app, maar dit gemiddelde is aan het stijgen.
Gaat TikTok Facebook nog inhalen?
Op dit moment ligt het gemiddelde gebruik van TikTok op 52 minuten per dag, terwijl het gemiddelde gebruik van Facebook nét een paar minuten hoger ligt. Toch, een groot deel van de jongeren gebruikt de TikTok app al minimaal 80 minuten per dag. Deze groep zal het gemiddelde sneller omhoog brengen. Hier komt nog bij dat TikTok vooral Generatie Z aanspreekt, de generatie die nu vooral actief gaat worden op social media.
Hierdoor blijft volgens experts de verwachting dat TikTok Facebook uiteindelijk gaat inhalen. Wel is het zo dat dit nog even kan duren. De meeste experts verwachten niet dat dit al in 2023 zal gaan gebeuren.
Geen nieuwe social media hits in de pijplijn
Experts hebben ook gekeken naar de nabije toekomst van eventuele nieuwe sociale platforms. TikTok lijkt ook van het ene op het andere moment ontstaan te zijn. Dan is er ook nog Clubhouse, een sociaal netwerk dat alleen op uitnodiging is en is gebaseerd op audiochats. Het heeft veel aandacht gekregen sinds het in 2020 werd gelanceerd. Ondanks het succes van enkele nieuwe platforms, zoals Clubhouse, wordt verwacht dat de grote spelers, waaronder natuurlijk Facebook, de markt de komende jaren zullen blijven domineren. Er lijken dan ook geen nieuwe social media hits in de pijplijn te zitten.
Facebook blijft optimaal interessant voor bedrijven
Facebook blijft voorlopig niet alleen de grootste sociale netwerken wereldwijd, maar mag zich ook blijven rekenen tot de meest interessante opties voor bedrijven. Het sociale kanaal ontwikkelt zich steeds verder voor de zakelijke gebruikers en bedrijven weten steeds meer voordeel te halen uit activiteiten op Facebook. Ben jij als bedrijf nog niet actief op Facebook en wil je er direct sterk mee van start gaan? Volg dan een Facebook training bij ons.