9 zaken die je tegenwerken op social media
Bedrijven maken massaal gebruik van social media om extra successen en grotere successen te boeken. Uitstekend natuurlijk! Helaas zijn er onder deze bedrijven ook ondernemingen te vinden die zichzelf saboteren op de sociale netwerken. De posts scoren niet zo goed als ze zouden moeten doen of er komen enkel negatieve reacties. Dan kunnen social media je bedrijf schaden in plaats van succes opleveren.
Voorkom de belangrijkste missers op social media
Je kunt jezelf en je bedrijf letterlijk saboteren op social media door de sociale netwerken verkeerd te gebruiken of door een social media strategie op onjuiste wijze te benaderen. Hieronder vind je 9 manieren die je echt moet voorkomen.
1. Foute kleding op beeldmateriaal
We zien ze wel eens voorbij komen: foto’s en video’s voor zakelijk gebruik op social media waarop de hoofdpersoon een kledingsetje draagt dat ‘vloekt’. Diverse soorten kleding vloeken niet alleen met elkaar, maar ook met de camera. Dit gaat sterk ten koste van je professionaliteit.
2. Wazig beeldmateriaal
Veel bedrijven maken het beeldmateriaal zelf voor social media. Dit is natuurlijk prima, maar dan moet je er wel voor zorgen dat het beeldmateriaal kwalitatief hoogwaardig is. Te vaak zien we foto’s en video’s voor zakelijk gebruik op social media die wazig, blokkerig of korrelig zijn. Zonde, want ook dit levert je waarschijnlijk enkel negatieve reacties op, ook als de inhoud wel goed is.
3. Geen contactgegevens
Je kunt social media uitstekend inzetten om prospects te benaderen, maar je moet je wel realiseren dat mensen in deze tijd geen zin hebben om eindeloos te moeten zoeken naar contactmogelijkheden. Ze willen direct zien hoe zij actie kunnen ondernemen. Wanneer contactgegevens ontbreken op social media loop je veel kansen mis.
4. Een verouderde bio
De biografie van je bedrijf, het bedrijfsprofiel en je highlights moeten up-to-date zijn. We komen met regelmaat verouderde bio’s tegen en dit spreekt zeker niet voor je bedrijf. Ook zien we vaker dat promoties voor evenementen blijven staan wanneer het evenement al voorbij is. Werk je social media altijd direct bij als er iets verandert.
5. Foto’s niet benoemen
Social media is dé plek om zakelijke foto’s te delen. Hierbij wordt vaak vergeten om de foto’s te benoemen. Deze worden in de computer opgeslagen onder de standaard aanduiding, zoals JPEG1234. Op deze manier werkt de foto niet mee aan je SEO en sla je de plank mis. Het is een kleine moeite om je zakelijke foto’s op te slaan onder een naam die weergeeft wat er op de foto staat. Zo werkt de foto wel mee voor je SEO.
6. Geen onderbouwing
Social media voor bedrijven is natuurlijk niet alleen bedoeld om zelf zaken te publiceren, zoals blogs, foto- en videomateriaal, infographics en natuurlijk promoties. Als bedrijf doe je er goed aan om ook zaken te delen. Let er dan wel op wat je deelt. Te vaak zien we dat er onjuiste info wordt gedeeld en dat bedrijven niet in staat zijn om de gedeelde info goed te onderbouwen. Dit kost je punten op social media!
7. Niet up-to-date blijven
Op social media wil jij jezelf neerzetten als de expert in jouw branche. Om dit te kunnen doen, en vooral om dit te kunnen blijven doen in de toekomst, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je up-to-date blijft. De markt ontwikkelt voortdurend en jij moet hiervan op de hoogte zijn. Het komt vaker voor dat er naar een nieuwe ontwikkeling gevraagd wordt en bedrijven uit die branche reageren met een comment waaruit blijkt dat zij geen idee hebben waar het over gaat. Fout!
8. Vervallen links gebruiken
Het komt vaker voor dat bedrijven links delen op social media die al ‘dood’ zijn. Hierdoor verwijzen zij prospects naar niet-bestaande pagina’s, naar verlopen acties of andere niet-relevante zaken. Check altijd je links voordat je ze publiceert op social media. Dit kan je veel ellende besparen.
9. Clickbait inzetten
Niets is zo slecht als het inzetten van clickbait. Je gebruikt een spraakmakende kop of een extreem opvallende foto bij een artikel en vervolgens blijkt het artikel heel ergens anders over te gaan. Mensen op social media hebben hier een grote hekel aan. Blijf altijd eerlijk en zorg voor écht waardevolle content. Clickbait kan je bedrijf meer kosten dan je lief is.
Ideeën voor social media posts
Het is belangrijk om als bedrijf goed actief te blijven op social media. Regelmatig posten is absoluut aan te raden, maar post dan wel écht waardevolle content waar jouw bedrijf uiteindelijk baat bij heeft. In ons boek ‘101 posts voor op social media’ biedt je 101 ideeën om steeds opnieuw te zorgen voor interessante bedrijfsposts. Je kunt het boek hier bestellen.