Hoe snel bouw je via social media naamsbekendheid op?
Social media en het opbouwen van naamsbekendheid, of online zichtbaarheid. Het gaat eigenlijk hand in hand. Hoe actiever je op social media bent, hoe meer loyale volgers je opbouwt. Vervolgens geldt dat je meer naamsbekendheid en online zichtbaarheid geniet naar mate je een grotere groep loyale volgers hebt. Het werkt allemaal op elkaar door. Een belangrijke vraag is hoe snel je op social media naamsbekendheid en online zichtbaarheid opbouwt.
Dit zeggen de marketeers over de groei van naamsbekendheid
Social media marketeers zijn natuurlijk dé professionals die alles wat zij doen en laten op social media monitoren. Zij zien de ontwikkelingen, de veranderingen en de prestaties. Dit betekent ook dat zij goed kunnen aangeven in hoeverre de naamsbekendheid en online zichtbaarheid groeien in verhouding tot de activiteit én de tijd op social media. Duidelijk is dat er een jaarlijkse groei wordt aangegeven. Hieronder vind je een overzicht van de toename van naamsbekendheid en online zichtbaarheid per periode.
Minder dan 12 maanden actief op social media
Veel bedrijven merken dat het moeilijk is om zogenaamd voeten aan de grond te krijgen op social media. Het is niet makkelijk om een begin te maken. Het opbouwen van een groep loyale volgers is lastig en vraagt meer tijd en energie dan het oplevert. Dit eerste jaar is dan ook het moeilijkst. Marketeers die minder dan 12 maanden actief zijn op social media zien de naamsbekendheid en zichtbaarheid van het bedrijf toenemen met gemiddeld 14 procent.
Na 1 jaar actief op social media
Marketeers die inmiddels een jaar actief zijn op social media voor een bedrijf zien duidelijk verschil. Zij zien de naamsbekendheid en zichtbaarheid groeien met gemiddeld 22 procent. Deze marketeers merken ook dat posts vaker gedeeld worden, waardoor de posts beginnen door te werken voor het bedrijf.
Na 2 jaar actief op social media
De marketeers die doorzetten en goed actief blijven op social media, zien dat de naamsbekendheid en zichtbaarheid na 2 jaar is gegroeid met gemiddeld 26 procent. Dat is een mooie groei in een relatief kort tijdsbestek op social media. Marketeers geven hierbij aan dat vooral Facebook en Instagram zorgen voor deze groei.
Na 3 jaar actief op social media
Ook het opvolgende jaar levert weer wat groei op, al is de groei iets kleiner dan in het jaar ervoor. Marketeers die ongeveer 3 jaar actief zijn op social media geven aan dat de naamsbekendheid en zichtbaarheid zijn gegroeid met gemiddeld 29 procent. Een toename van 3 procent kan zeker een mooi effect hebben op de verkopen. Daarnaast wordt ook gezien dat de betrokkenheid bij het bedrijf toeneemt op social media.
Na 4 jaar actief op social media
Een groei van 32 procent wordt door marketeers bereikt na gemiddeld 4 jaar. Dit is ook het moment waarop er steeds meer trouwe fans van het merk of bedrijf ontstaan. Berichten worden meer gedeeld en de eerste loyale volgers ontwikkelen zich echt als ambassadeurs. Dit zorgt dan ook voor een grotere groei in het opvolgende jaar.
Na 5 jaar actief op social media
We mogen 5 jaar op social media wel zien als een mijlpaal. Zoals in de vorige stap gezegd is het zo dat de fase waarin volgers ambassadeurs worden zorgt voor een groeitoename. Marketeers geven aan dat de groei na 5 jaar actief op social media gemiddeld 39 procent bedraagt.
Een goed begin is het halve werk
Een bekend gezegde, misschien zelfs wat cliché, maar absoluut wel waar: het gaat erom dat je sterk begint en vooral ook dat je niet opgeeft. Zoals je in de groei kunt zienm is het eerste jaar lastig. Veel bedrijven vinden een groei van 14 procent aan naamsbekendheid en zichtbaarheid te klein. Hierdoor geven ze op en dat is zonde. In deze blog heb je kunnen lezen hoeveel het je oplevert als je doorpakt. Belangrijk hierbij is ook dat je up-to-date blijft als het gaat om social media. Ben jij een beetje achterop geraakt door alle ontwikkelingen? Volg dan eens een social media training bij ons en je weet zeker dat je het maximale uit social media gaat halen voor jouw bedrijf.