Welke sociale kanalen verhogen naamsbekendheid?

Social media kanalen kun je inzetten voor de meest uiteenlopende doeleinden. Denk aan het boosten van verkopen, het verhogen van betrokkenheid, het opbouwen van een groep loyale volgers en het genereren van meer leads. Een belangrijk aandachtspunt is daarnaast het verhogen van naamsbekendheid. Welke sociale kanalen zijn hier nu het meest geschikt voor?

Dit zeggen de meest ervaren marketeers

De meest ervaren social media marketeers weten precies welke wegen er bewandeld moeten worden om bepaalde doelen te bereiken via social media. Een ervaren marketeer stippelt de meest effectieve route uit. Gaat het om het opbouwen van naamsbekendheid, dan kun je eigenlijk alle sociale kanalen aanspreken. Wel is het zo dat de groei van naamsbekendheid op het ene platform beter en sneller gaat dan op het andere netwerk. Wij geven je graag inzicht in hoe de marketeers dit aanpakken.

1. Instagram

Bovenaan staat Instagram en dit is verrassend. Facebook heeft namelijk jarenlang bovenaan gestaan. Als het gaat om het effectief opbouwen van de naamsbekendheid, dan noemt 75 procent van de social media marketeers Instagram als belangrijkste platform.

2. YouTube

YouTube groeit gestaag door. De video wordt steeds belangrijker en ook steeds meer mensen vermaken zich met het bekijken van video’s. YouTube is hierin natuurlijk de grootste. Er zijn meerdere mogelijkheden voor bedrijven om naamsbekendheid op te bouwen via dit videoplatform. Maar liefst 73 procent van de marketeers geeft aan dat YouTube ideaal is om de naamsbekendheid te verhogen.

3. Twitter

Twitter wordt vaak gezien als platform dat niet meer zo hip en trendy is als het ooit geweest is. Het is dan ook meer een nieuwskanaal geworden. Toch betekent dit niet dat het kanaal helemaal wegvalt uit alle social media strategieën. Marketeers zien Twitter nog altijd als goed platform voor het optimaliseren van de naamsbekendheid. Met 72 procent staat het platform zelfs boven Facebook.

4. Facebook en LinkedIn

Op de vierde plaats vinden we Facebook en we kunnen dan ook stellen dat deze flink gezakt is. Facebook krijgt 69 procent toebedeeld als het gaat om de mogelijkheid tot het verbeteren van de naamsbekendheid, wat overigens nog steeds heel erg goed is. Facebook staat wel nog steeds op de eerste plaats als het gaat om het behalen van maximaal resultaat uit advertenties. LinkedIn deelt de vierde plaats met Facebook.

5. TikTok

Op de laatste plaats van deze top 5 vinden we TikTok, waarbij we mogen zeggen dat dit percentage snel groeit. Van de social media marketeers is 68 procent ervan overtuigd dat TikTok sterk bijdraagt aan de verbetering van de naamsbekendheid. Het gebruik van TikTok neemt gestaag toe, waardoor het effect ook steeds sterker wordt.

Alle sociale kanalen dragen bij aan een betere naamsbekendheid

Duidelijk is dat alle sociale kanalen een bijdrage leveren aan het verbeteren van de naamsbekendheid. Het gaat er dan ook vooral om dat je effectief met de kanalen aan de slag gaat. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar welke kanalen het best aansluiten bij jouw bedrijf én jouw doelgroep. Het is altijd verstandig om de groei van de naamsbekendheid op te nemen in je social media strategie. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op.