Bedrijven moeten meer focussen op authenticiteit op social media
Het wordt voor bedrijven steeds belangrijker om authentiek te zijn op social media. Steeds meer bedrijven weten de weg naar de sociale kanalen te vinden. Het is dan ook zo dat alle bedrijven, groot en klein, voordeel kunnen halen uit activiteiten op social media. Juist omdat het steeds drukker bezet wordt op de sociale kanalen, neemt de concurrentie toe. Voor bedrijven is het dan ook niet meer voldoende om gewoon ‘aanwezig’ te zijn. Het is belangrijk om te focussen op authenticiteit en je bedrijf neer te zetten als dé partij voor je doelgroep.
Wat is authenticiteit nu precies op social media?
We horen de laatste tijd veel over het authentiek zijn op social media, ofwel over het focussen op authenticiteit. Toch is het niet voor iedereen duidelijk wat dit nu precies inhoudt als het gaat om bedrijven. Wanneer ben je als bedrijf nu wel authentiek op social media en wanneer niet? Vaak wordt gedacht dat authenticiteit gaat over het oprecht, echt en eerlijk zijn op social media. Dit is in de basis ook zeker zo, maar het gaat ook over betrouwbaar zijn, over trouw zijn aan wat je zegt en wat je belooft, over handelen zoals je zegt te handelen. Authentieke bedrijven zijn trouw aan zichzelf en het eigen imago, waardoor ze niet steeds van richting veranderen om concurrenten te evenaren.
Wat zijn de kenmerken van authentieke bedrijven?
Bedrijven die authentiek zijn op social media zijn bedrijven die zich attent opstellen, die zichzelf én anderen accepteren en realistische percepties van de werkelijkheid hebben. Het zijn bedrijven die een goed gevoel voor humor laten zien, die duidelijk zijn in het uiten van emoties en die open staan om te leren van fouten. Bedrijven die op social media authentiek zijn, begrijpen al hun eigen beweegredenen en handelen voortdurend naar dezelfde maatstaven.
Wanneer ben je op social media niet authentiek?
Er zijn ook bedrijven die zich niet authentiek presenteren op social media, en dit kan gemakkelijk tot problemen leiden. Een bedrijf dat niet authentiek is laat vaak een ‘zwart’ gevoel voor humor zien. Hiermee worden gemakkelijk (groepen) mensen mee gekwetst, wat kan leiden tot een social media crisis voor het bedrijf. Deze bedrijven oordelen en veroordelen makkelijk, zijn niet realistisch in hun perceptie van de werkelijkheid en maken zich sneller schuldig aan zelfbedrog. Iedereen maakt fouten, ook op social media. Een belangrijk verschil tussen en authentiek en een niet-authentiek bedrijf is de manier waarop hierop wordt gereageerd. Een authentiek bedrijf geeft aan de fout te hebben gemaakt en leert duidelijk van deze fout. Het niet-authentieke bedrijf steekt de kop in het zand, geeft de fout niet toe en leert er ook niet van.
Zet jezelf neer als eerlijke en betrouwbare partij
Het belangrijkst is wel dat je je op social media neerzet als een betrouwbare partij, waar men eerlijkheid en oprechtheid van kan verwachten. Gaat het een keertje mis? Dan geef je dat toe, los je het op en leer je ervan voor een volgende keer. Hiermee laat je zien dat je menselijk bent en dat je authentiek wilt zijn. Dat maakt jouw bedrijf bijzonder. De laatste jaren zien we al dat het voor bedrijven steeds belangrijker wordt om te focussen op authenticiteit. Deze trend gaat zich zeker voortzetten en zal enkel sterker gaan wegen, bijvoorbeeld ook voor het nemen van aankoopbeslissingen. Zorg er dus altijd voor dat jij authentiek bent en vasthoudt aan een mooi imago.
Maak gebruik van een social media plan
Het is goed om voor elke soort activiteit op social media een plan te hebben. Omschrijf daarbij ook het imago van jouw bedrijf en de toon en stijl die jij wilt hanteren. Wordt social media verzorgd door meerdere personen? Overhandig dit plan dan aan deze personen, zodat zij allemaal in dezelfde toon en stijl communiceren. Zo zorg je voor één lijn en dat versterkt jouw authenticiteit. Kun jij ondersteuning gebruiken bij het bereiken van maximale prestaties op social media? Volg dan eens een social media training bij ons!