Toename van sociale rechtvaardigheid en merkbetrokkenheid

Voorheen waren bedrijven terughoudend als het ging om het delen van een sterke mening of een standpunt op social media. Het is dan ook zo dat je als bedrijf altijd kunt rekenen op weerstand. Zelden weet je een onderwerp te vinden waar echt iedereen het over eens is. Voor bedrijven kan een dergelijke post al snel leiden tot een social media crisis en datwil je voorkomen. Toch is het een echte trend aan het worden om sociale rechtvaardigheid te delen en op die manier de merkbetrokkenheid te vergroten. Hoe zit dat nu precies? Wij vertellen je er graag meer over.

Een gedurfde marketingtactiek

Meer en meer merken besluiten een openbaar discours op social media aan te gaan over sociale rechtvaardigheid, politieke en milieukwesties. Dit kan een gedurfde marketingtactiek zijn of een oprechte betrokkenheid, die hoe dan ook een negatief effect kan hebben op een deel van het publiek. Meer dan de helft van de gebruikers van social media, met name het jongere publiek, ondersteunt de trend van zakelijk activisme en zou graag zien dat jouw merk zich actief bezighoudt met moeilijke onderwerpen. Het kan een slimme stap zijn, vooral omdat het je veel meer merkbetrokkenheid op kan leveren. Toch, er kleven wel altijd belangrijke risico’s aan die je zeker eerst wilt overwegen.

Meerdere grote merken zijn er al mee begonnen

Zoals met alles eigenlijk het geval is, is dit ook een trend die begonnen is met grote merken. Zodra de grote merken het aandurven en er voordeel uit halen, durven kleinere bedrijven ook de stap te nemen. Een bekend merk dat al een tijd focust op het delen van sociale rechtvaardigheid is sportmerk Nike. Dit merk gebruikt sociale marketing om problemen op het gebied van sociale rechtvaardigheid en ongelijkheid aan te pakken als onderdeel van hun marketinginspanningen. Je kunt er zeker van zijn dat ze de respons hebben. Hun publiek was echter zeer positief over deze stap, zoals blijkt uit de positieve virale respons en de stijging van de verkoopcijfers. Dat komt doordat ze hun publiek kennen en content hebben gemaakt die hen aansprak en de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd.

Een voorwaarde is dat je je publiek kent

Sportmerk Nike weet precies wie de doelgroep is en waar deze doelgroep mee worstelt als het om sociale rechtvaardigheid gaat. Dit heeft ervoor gezorgd dat alles heel positief ontvangen is en het de verkopen een boost heeft gegeven. Als je niet weet tegen wie je het hebt en met wat voor sociale rechtvaardigheidskwesties deze groep te maken heeft, dan neemt het risico op een social media crisis toe. Wil je gaan focussen op sociale rechtvaardigheid, dan is het dus van essentieel belang dat je je doelgroep door en door kent.

Belangrijke voordelen van deze marketingtactiek

We hebben het hier over een marketingtactiek die toch wel wat risico’s meebrengt. Schat je jouw doelgroep verkeerd in en is jouw doelgroep het totaal niet met jouw standpunt eens? Dan kan dit leiden tot een social media crisis. Weet jij precies hoe je het aan moet pakken? Dan kan deze marketingtactiek op social media zeker belangrijke voordelen bieden. Je kunt je merk namelijk menselijker maken, zeker als je richt op sociale rechtvaardigheid waar jouw doelgroep passie over voelt. Dit kan ervoor zorgen dat zij meer loyaliteit naar jouw merk tonen en jouw merk positiever bekijken. De sleutel is het vinden van onderwerpen die de goedkeuring van jouw publiek krijgen en daar kan de uitdaging liggen. Wees daarom altijd voorzichtig met het benaderen van gevoelige onderwerpen.

Een social media strategie die voor jou werkt

Je kunt op veel verschillende manieren voordeel halen uit social media. Het gaat er vooral om dat jij jouw aanpak afstemt op jouw doelgroep. Voor het ene bedrijf kan dit betekenen dat het een heel goed idee is om aan de slag te gaan met sociale rechtvaardigheid, terwijl dat niet hoeft te gelden voor het andere bedrijf. In alle gevallen geldt in ieder geval dat je een sterke social media strategie nodig hebt om als bedrijf het beste uit je sociale media te halen. Wij helpen je daar natuurlijk graag bij. Meer weten? Volg bijvoorbeeld eens een social media training bij ons.