Verbind jij social media met e-mailmarketing?
Voorheen maakten we een groot onderscheid tussen de verschillende vormen van digitale marketing. Het is dan ook zo dat ze niet allemaal tegelijk beschikbaar kwamen. Daarnaast is het zo dat niet elk bedrijf ‘gelooft’ in de kracht van elke vorm van digitale marketing. We zien nu dat steeds meer bedrijven verschillende vormen van digitale marketing met elkaar gaan verbinden, waardoor de impact van marketing sterker wordt en de prestaties verbeteren. Een echte trend op dit moment is het verbinden van social media met e-mailmarketing.
De grenzen tussen digitale marketingkanalen vervagen
De lijnen tussen verschillende digitale marketingkanalen worden dunner. In een poging om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen en effectief te gebruiken, willen marketeers de kloof tussen hen overbruggen. Dit heeft geleid tot een multichannel aanpak, met als doel gebruikers een volledige merkonderdompeling te geven. Om deze marketingstrategie te laten werken, moet je de toon van je merk zetten en je eraan houden. Daarnaast moet je je social media campagnes en e-mailcampagnes op elkaar afstemmen om samen te werken.
Het combineren van beide marketingkanalen
Een geweldige manier om beide kanalen te combineren, is door ze voor verschillende doeleinden te gebruiken. De social media kanalen zijn geweldig voor het opbouwen van naamsbekendheid en interesse van het publiek, terwijl e-mailmarketing zich richt op conversie. Een cross-channel campagne, zoals een winactie op social media in ruil voor een inschrijving op je digitale nieuwsbrief, is een goed begin. Natuurlijk kun je het ook omgekeerd doen door een gesegmenteerde e-maillijst op social media te uploaden om beter in contact te komen met je nieuwsbrief abonnees én om nieuwe abonnees te vinden.
Perfect voor retargeting campagnes
Als jij volop inzet op retargeting campagnes voor advertenties, dan is het een logische stap om e-mailmarketing en social media marketing met elkaar te combineren. De twee kunnen elkaar niet alleen versterken, maar vooral ook aanvullen. Kun je iemand via het ene kanaal niet bereiken, dan bereik je deze via het andere kanaal. Dit is dan ook het hoofddoel van de combinatie: optimaal bereik. Wel is het belangrijk dat je zorgt voor voldoende afwisseling. Wil je meerdere kanalen met elkaar combineren, dan is het belangrijk om de content op de diverse kanalen anders te maken. Het is dus niet de bedoeling dat je e-mailmarketing en social media marketing exact hetzelfde maakt. Dit kan je zelfs tegenwerken.
Variantie is altijd belangrijk – zeker op social media
Het is altijd belangrijk om te zorgen voor voldoende variatie in je content, ook als je uitsluitend op social media focust en je niet bezighoudt met e-mailmarketing. Waarom? Omdat mensen verschillend zijn. De één houdt van inspirerende quotes, de ander ziet graag tips en adviezen, weer aan ander zit vooral te wachten op een stukje humor. Ieder individu in jouw doelgroep is uniek en reageert op een eigen wijze op elke post die jij plaatst. Door je content voldoende af te wisselen kun je dus iedereen aanspreken. Wel kan het zorgen voor een gebrek aan inspiratie. Daar hebben wij de oplossing voor!
Bestel ons boek ‘101 posts voor op social media’
Als je veel wilt variëren, dan kan het gebeuren dat je een beetje vastloopt. Voor verreweg de meeste ondernemers is de bron van inspiratie nu eenmaal niet eindeloos. Wij hebben een boek geschreven om jou te helpen altijd meer dan voldoende afwisselende content voor op social media te hebben. Je kunt ons boek ‘101 posts voor op social media’ eenvoudig online bestellen. Je weet dan zeker dat je altijd meer dan genoeg inspiratie voor gevarieerde posts bij de hand hebt!