Een infographic maken: die moet je vooral niet doen!
Wil je een infographic maken? Dan is het belangrijk om dit op effectieve en slimme wijze aan te pakken. Infographics zijn ideaal om een doelgroep te bereiken en echt de aandacht te pakken, maar dit gaat alleen als je er op de juiste manier mee omgaat. Pak je het maken van een infographic verkeerd aan, dan heeft het geen effect en is het eigenlijk zonde van je tijd. Infographics zijn inmiddels al een paar jaar een effectief marketingmiddel en je kunt er zeker veel resultaat uit halen. Probeer de meest gemaakte fouten te voorkomen!
Voorkom deze fouten als je een infographic wilt maken
Een infographic maken is niet heel moeilijk, maar het is wel belangrijk om er op de juiste wijze mee aan de slag te gaan. Dit betekent vooral ook dat je moet voorkomen dat je in één van de valkuilen tuint. Wij geven je inzicht in wat je vooral niet moet doen als jij een goede infographic wilt maken.
1. Geen doelgroep selecteren
Als je niet weet tegen wie je het hebt, dan weet je ook niet welke richting je op moet. Het maken van een infographic is niet zinvol als je niet weet voor wie je deze maakt. Pas als je goed weet voor wie de infographic bedoeld is, kun je er ook gericht vorm aan geven. Selecteer dus altijd een doelgroep.
2. Een complex ontwerp maken
Ken je ze, de infographics met eindeloos veel toevoegingen binnen een complex design? Hoe vaak neem jij daadwerkelijk de moeite om deze uit te pluizen? Precies, dat doe je niet! Bedenk je dat de kans dat iemand je infographic écht bekijkt kleiner wordt naar mate je deze complexer maakt. Het doel van een infographic is om informatie in een enkele oogopslag duidelijk te maken. Dit gaat niet als je de infographic te moeilijk maakt. Keep it simple!
3. Meerdere onderwerpen samenpakken
Als je meerdere soorten informatie wilt delen, dan kan het voor jou heel aantrekkelijk zijn om alles in een enkele infographic te verwerken. Dan hoef je er immers maar eentje te maken. Helaas betekent dit dat de infographic makkelijk door mensen wordt overgeslagen. Niet alle informatie is voor hen relevant of zij kunnen moeilijk onderscheid maken tussen wat nu precies bij wat hoort. Ook in dit geval geldt dat het te complex wordt. Beperk je altijd tot één onderwerp per infographic.
4. Combineer visuals en tekst in evenwicht
Een teveel aan visuals en een tekort aan tekst kan ervoor zorgen dat je infographic niet goed begrepen wordt. Doe je het andersom, dus een teveel aan tekst en een tekort aan visuals, dan had je evengoed een blog kunnen schrijven. De visuals doen dan eigenlijk niets meer. Zorg dus altijd voor een goed evenwicht tussen visuals en tekst, anders verliest de infographic zijn unieke waarde.
5. Deel je infographic
Als je een infographic op je website zet, dan is dit natuurlijk prima. Toch kun je niet verwachten dat deze dan ineens talloze keren per dag bekeken wordt. Mensen weten immers niet dat de infographic is toegevoegd. Het is dus belangrijk om duidelijk te maken dat de infographic er is. Dit doe je door de infographic goed te promoten, bijvoorbeeld via social media. Deel je infographic om het succes ervan te vergroten.
Een effectieve infographic maken is een kunst
Het kan heel makkelijk lijken om een infographic te maken, maar in de praktijk blijkt het vaak nog behoorlijk lastig te zijn om er eentje te maken die daadwerkelijk aanslaat. Wil jij een infographic maken die wel de gewenste impact heeft? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij helpen je graag verder.