5 onmisbare activiteiten voor marketeers

Marketeers krijgen het steeds drukker en dat heeft, onder andere, te maken met de toename van het gebruik van social media. Steeds meer bedrijven gaan binnen hun marketingstrategie actief met verschillende sociale kanalen aan de slag. Daar staat tegenover dat steeds meer consumenten social media gebruiken om bijvoorbeeld aankoopbeslissingen te nemen, merken te leren kennen en reviews van anderen te lezen. Marketeers zijn dan ook op een hele andere wijze actief met marketing dan jaren geleden.

Marketeers focussen op andere activiteiten

Voorheen waren marketeers vooral bezig met contentmarketing, waarbij er vooral werd gericht op het schrijven van SEO-teksten. Uiteraard gebeurt dit nog steeds, en het heeft nog steeds effect, maar er zijn vooral activiteiten bij gekomen die nu onmisbaar zijn voor de gemiddelde marketeer. Wij benoemen graag 5 activiteiten die echt onmisbaar zijn voor de marketeer van vandaag.

1. Het betrekken van anderen

Als er iets is dat zeker is, dan is het wel dat de marketeer het allemaal niet meer alleen kan. Voorheen werden teksten geschreven door een marketeer die eigenlijk nooit met iemand anders in contact hoefde te komen. Soms werden teksten geschreven op een zolderkamer, online geplaatst voor een bedrijf, en vervolgens werd er gewoon alvast aan de volgende content gewerkt. Een marketeer kon het allemaal alleen. Deze tijd is echt voorbij. Als marketeer moet je samenwerken en terug kunnen vallen op een breed netwerk. Een LinkedIn profiel is bijvoorbeeld onmisbaar en steeds meer marketeers gaan ook een nauwe samenwerking met een influencer aan.

2. Alle prestaties voortdurend meten

Het maakt niet uit hoeveel activiteiten je aanspreekt. Alle activiteiten moeten worden gemeten. Meten is weten. Cliché, maar absoluut waar. Een groot deel van de activiteiten van de marketeer in deze tijd is het uitvoeren van metingen, het analyseren van prestaties. Alleen door alle prestaties te meten kan er worden vastgesteld wat er goed gaat en wat er beter moet. Het is dé manier om de inzet steeds verder te optimaliseren voor het juiste bereik.

3. Het leveren van een 365-dagen inzet

Voorheen kon een marketeer gewoon op vakantie gaan zonder zich ook maar ergens om te bekommeren. Dit kan nu echt niet meer. Van een marketeer wordt verwacht dat er 365 dagen per jaar inzet geleverd wordt. Valt het even stil op social media, dan heeft dit namelijk direct gevolgen. Voor de marketeer betekent dit dat er dagelijks nieuwe content beschikbaar moet zijn, maar dat er dus ook vooruit gepland moet worden voor vakanties en eventuele perioden van ziekte.

4. Nieuwe trends blijven onderzoeken

Een marketeer kon zich eigenlijk altijd volledig focussen op het bedrijf waarvoor hij of zij actief was. Dit is niet meer. In deze tijd heb je niet voldoende aan de informatie van het bedrijf zelf. Je moet ook precies weten wat de doelgroep wil en je hebt inzicht nodig in wat de concurrent doet. Daar komt bij dat je alle trends in de gaten moet houden en bij elke trend moet bepalen of het er eentje is waar jij mee aan de slag wilt gaan of niet. Marketeers moeten in deze tijd echt up to date blijven om de juiste impact te kunnen bereiken.

5. Het stellen van nieuwe doelen

Marketeers stelden voorheen vaak een jaarplan op waarin doelen voor dat jaar werden omschreven. In deze tijd moeten steeds meer marketeers zich bezighouden met plannen voor kortere perioden. Doordat de online wereld snel verandert, waaronder natuurlijk ook de sociale kanalen, moeten de strategieën ook steeds worden aangepast. Het stellen van doelen voor een jaar is niet meer aan de orde. Dit moet in deze tijd echt per kwartaal of liever nog per maand, zodat de doelen mee kunnen bewegen op de ontwikkelingen op social media.

De juiste ondersteuning in content creatie

Steeds meer marketeers werken in een team in plaats van zelfstandig. De reden hiervoor is eenvoudig: het aantal activiteiten dat moet worden uitgevoerd wordt eenvoudigweg te groot om door één persoon verwerkt te worden. Wij bieden bedrijven en marketeers ondersteuning, onder meer op het gebied van content creatie, zoals het verzorgen van zakelijke blogs. Wil jij meer weten over wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.