Waar moet een effectieve blogtitel aan voldoen?

Een effectieve blogtitel verkoopt je blog. We weten allemaal dat je een boek nooit moet beoordelen aan de hand van de kaft, maar op internet gebeurt eigenlijk niet anders. Mensen bepalen nu eenmaal aan de hand van een blogtitel of zij het artikel willen lezen of niet. Je blog kan werkelijk fantastisch zijn en toch niet gelezen worden als de titel gewoon niet juist is. Een effectieve blogtitel is dan ook onmisbaar, maar waar moet een goede blogtitel nu aan voldoen?

Hier voldoet een effectieve blogtitel aan

Er zijn heel veel regels die je kunt aanhouden voor het bedenken van een blogtitel. Zo wordt er wel gezegd dat het toevoegen van een cijfer altijd goed is. Denk aan 5 tips, 7 adviezen, 9 stappenplan enzovoorts. Hier komt het advies bij om oneven getallen te gebruiken, omdat die effectiever zouden zijn dan even getallen. Deze regel kan goed van toepassing zijn voor jou blog, maar dat hoeft natuurlijk niet. Wij geven je graag inzicht in 5 dingen waar jij rekening mee kunt houden in het bedenken van een effectieve blogtitel.

1. Je focus keyword verwerken

Een absolute must is het verwerken van je focus keyword in je blogtitel. Het best doe je dit zo veel mogelijk vooraan in de titel, maar bedenk je wel dat het altijd belangrijker blijft dat de titel gewoon goed leesbaar blijft. Ga dus niet alles omgooien of vervormen om te voldoen aan het plaatsen van je focus keyword vooraan in de zin. Houd het zo natuurlijk mogelijk, maar zorg er wel voor dat je focus keyword in je blogtitel staat.

2. Wek nieuwsgierigheid van de lezer

Dit is misschien een inkoppertje, maar je blogtitel heeft een element nodig om de interesse en nieuwsgierigheid van de lezer te wekken. Iemand leest jouw blogtitel en moet direct denken: “Hey, daar wil ik meer over lezen!” Dit is een heel lastig element, maar wel een stukje dat onmisbaar is. Als jij mensen geen duidelijke reden geeft om het blog te lezen, dan zullen zij dit ook niet doen.

3. Houd je blogtitel altijd eerlijk

Het is heel verleidelijk om de aandacht te trekken met een superboeiende titel, waarna een blog volgt wat eigenlijk niets met die titel te maken heeft. Dit noemen we ook wel clickbait. Het doet je echt eerder kwaad dan goed, vooral omdat het gewoon niet gewaardeerd wordt. Als mensen iets heel interessants verwachten en vervolgens een heel blog lezen om tot de conclusie te komen dat er helemaal niets over dat interessante in staat, dan wekt dit irritatie op. Je hebt hun tijd verspild en daar houden mensen niet van. Voorkom dus dat je blogtitel de indruk wekt dat er iets in het artikel staat dat er in werkelijkheid niet in staat. Houd je blogtitel altijd eerlijk.

4. Geef de waarde weer

Als het goed is ‘wint’ de lezer iets door jouw blog te lezen. Daarmee bedoelen we niet dat zij daadwerkelijk iets fysieks winnen. Nee, zij krijgen iets terug voor het lezen van het blog. Dit kan waardevolle informatie zijn, dit kunnen handige tips zijn waar zij echt iets mee kunnen of dit kan een advies zijn waar zij écht iets aan hebben. Dit ‘winnen’ zij door jouw blog te lezen. Probeer in je blogtitel duidelijk te maken wat de lezer ‘wint’ door het blog te lezen. Geef de waarde van het blog weg in de titel, zodat mensen weten wat het resultaat is als zij het blog lezen. Zij bepalen zo zelf de waarde en besluiten op basis daarvan of zij het willen lezen.

5. Controleer altijd vergelijkbare blogtitels

Iets wat je altijd wilt voorkomen is dat jouw blog een gelijke titel heeft als een blog van je concurrent, bijvoorbeeld. Dan maakt het nog niet eens zo gek veel uit welk artikel beter is. Je wilt gewoon niet dat de blogtitels hetzelfde zijn. Mensen kunnen denken dat je het ‘gestolen’ of gewoon afgekeken hebt. Dat is geen reclame voor je bedrijf. Controleer daarom altijd of er geen blogs zijn met een titel die geheel of gedeeltelijk vergelijkbaar is. Het is belangrijk om onderscheidend en uniek te zijn, zeker ook in je blogtitels.

Krijg jij hoofdpijn van het bedenken van blogtitels?

Als jij echt hoofdpijn krijgt van het bedenken van blogtitels, dan kost het schrijven van de blogs zelf je waarschijnlijk ook bloed, zweet en tranen. Zonde van je tijd, zeker als je de mogelijkheid hebt om het door iemand anders te laten verzorgen voor je. Je kunt je blogs uitbesteden aan ons, waarbij wij echt alles voor je regelen. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust eens contact met ons op.