Betere video’s maken: hoe doe je dat?
Je wilt betere video’s maken. Misschien is het wel een kwestie van ‘moeten’. Voorheen kon je nog mooi succes behalen met een video van matige kwaliteit, maar nu video echt booming is moet jouw video content echt kwaliteit van de bovenste plank zijn. Het gaat dan niet alleen om de kwaliteit van beeld en geluid, maar vooral ook om de inhoud. Jouw video’s moeten iets bieden wat de kijker gewoon niet wil missen. Geen eenvoudige opgave!
Tips om betere video’s te maken voor je bedrijf
Bedrijven die actief zijn met video content krijgen er steeds meer concurrentie bij. De concurrentie is sterk. Dat betekent dat jouw video content ook sterker moet. Met hakkelen en ongemakkelijk wiebelen op beeld kom je er niet meer in deze tijd. Jij moet top prestaties leveren als het om video content gaat. Wij geven je graag 5 tips om betere video’s te maken voor je bedrijf.
1. Maak gebruik van een video script
Het is belangrijk om een video script op te stellen voor je video, zodat je weet waar je het over gaat hebben en wat je wilt gaan doen. Ga je zonder plan en zonder voorbereiding voor de camera staan? Dan vallen er makkelijk stiltes of ga je veel ‘ehh’ herhalen. Dit is storend en komt je video niet ten goede. Bereid je goed voor en stel een script voor je video op om je te ondersteunen. Leer niet alles uit je hoofd, want dit kan ingestudeerd overkomen, maar zorg er wel voor dat je gewoon lekker door kunt praten.
2. Weet wie jouw kijkers zijn
Als jij rollators aanbiedt, dan wil je de gebruikers hiervan aanspreken op een respectvolle en rustige manier. Je wilt zeker weten dat je duidelijk praat en goed begrepen wordt, dus je zet je tekst niet vol Engelse termen waar jouw kijker nooit van gehoord heeft. Als jij skateboards aanbiedt, dan wil je de gebruikers van de skateboards waarschijnlijk aanspreken op een vlotte manier en wil je misschien wel juist extra hip overkomen door trendy Engelse termen te gebruiken. Je ziet het verschil, wat ook direct aangeeft waarom het zo belangrijk is om te weten wie jouw kijkers zijn. Het is belangrijk om je stem, je toon en je manier van spreken op hen aan te passen.
3. Zorg voor de juiste apparatuur
Je kunt een betere video maken als je betere apparatuur gebruikt. Dit geldt ook voor de software die je gebruikt voor het bewerken van je videomateriaal. Soms is een camera van een smartphone voldoende, bijvoorbeeld als je alleen ingesproken video’s maakt waarin geen drukke bewegingen te zien zijn. In andere situaties heb je echt betere apparatuur nodig. Daarnaast wil je ook gewoon de juiste effecten kunnen toevoegen. Kortom, zorg ervoor dat je over de juiste apparatuur en software beschikt om gewoon goede video’s te maken.
4. Maak elke video uniek
Wat we veel zien is dat bedrijven alle video’s maken op eenzelfde manier. De onderwerpen zijn anders, maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Dezelfde achtergrond, dezelfde visuals, dezelfde personen. Als je één video hebt gezien, dan heb je het gevoel dat je ze allemaal hebt gezien. Dat is weinig motiverend om verder te kijken. Zorg ervoor dat iedere video uniek is. Dit kun je ook doen door gewoon verschillende soorten video content met elkaar te mixen.
5. Weet waar jouw kijkers zich bevinden
Als 80 procent van jouw doelgroep actief is op Instagram, waarom zou je je video dan alleen delen op Facebook? Dat is een gemiste kans, toch? Wat we bedoelen te zeggen is: kijk goed naar waar jouw kijkers het meest actief zijn en bied daar jouw video content aan. Dit is voor elk bedrijf anders. Bepaal dus waar jouw kijkers het meest actief zijn en op welke momenten zij actief zijn. Zo kun jij je video posten op een plek en een moment waarop de kans het grootst is dat jouw kijkers de video daadwerkelijk zien.
Wil jij ook betere video’s voor je bedrijf?
Natuurlijk wil jij ook betere video’s voor je bedrijf. Hoe beter je video’s, hoe groter het effect. Daar pluk jij alleen maar de vruchten van. Toch kan of wil niet elk bedrijf zichzelf toeleggen op het creëren van betere video’s. Voor veel bedrijven behoort het maken van video content dan ook niet tot de core business. Wij kunnen je helpen met betere video’s voor jouw bedrijf. Neem gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden vrijblijvend te bespreken.