Zo kun je Excel gebruiken voor SEO [Tips van een expert]
Excel is een handig rekenprogramma wat veel bedrijven en marketing managers dagelijks gebruiken. Met Microsoft Excel kun je van alles doen, van het maken van grafieken tot het bijhouden van je online conversies. Maar wist je dat je pas een echte excel expert wordt als je weet hoe je dit prachtige programma kan gebruiken voor SEO? Wij helpen jou op weg!
In dit artikel geven we je een aantal tips hoe je Excel kunt gebruiken voor het beter bijhouden van je SEO-resultaten. Zo hoef je als marketeer geen kosten te maken voor betaalde tools.
Maar wat is SEO eigenlijk?
SEO is de verzamelnaam voor alle werkzaamheden die je verricht om jouw website hoger in de zoekmachine (Google / Bing) te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het onmisbare zoekwoordenonderzoek, linkbuilding en het schrijven van goede teksten. SEO is te verdelen in drie grote takken, namelijk content, techniek en autoriteit. Als je deze drie aspecten goed met elkaar kunt combineren, dan ga je hoog scoren in Google.
SEO staat voor ‘search engine optimization’.
Vele voordelen van SEO
Het goed inzetten van SEO heeft vele voordelen en is niet alleen geschikt voor grote bedrijven. Ook veel kleine bedrijven zoals rijscholen en gewichtsconsulenten kunnen er mee aan de slag. Het grootste voordeel van SEO is natuurlijk dat jouw website veel sneller wordt gevonden op het internet. Wat betekent dat jij meer kijkers krijgt en dus ook meer klanten. Daarnaast zijn de kosten van SEO ook tamelijk laag in vergelijking met wat jij ervoor terugkrijgt.
Er is zelfs bewezen dat 62 procent van de mensen zal klikken op jouw website als jij hoger in de zoekmachine komt, dit is maar 2,8 procent voor reclame posts. Natuurlijk krijg je ook een enorme voorsprong op concurrentie als je hoger in de zoekmachines staat. Jij bent namelijk degene die als eerst wordt gezien.
Excel optimaal gaan inzetten
Heb je een website of bedrijf die je heel graag hoger in de zoekmachine wilt halen via SEO? Maar weet je niet hoe je dit moet doen? Het inzetten van Excel expert kan jou verder helpen! Je kunt namelijk verschillende methodes in Excel gebruiken om hoger in de zoekmachine resultaten te komen. We noemen er een aantal:
1. Zoekwoord onderzoek in Adwords
In Adwords kun je een zoekwoord onderzoek gaan doen. Deze gegevens kun je exporteren naar CSV en openen in Excel. Je kunt namelijk gemakkelijk alle zoekwoorden rangschikken en sorteren op zoekvolumes. Op deze manier zie je binnen een oogopslag welke zoekwoorden belangrijk zijn. Vervolgens kun je gaan filteren op welke woorden je gevonden wilt worden. Deze woorden kun je doorgeven aan je webbouwer.
2. Google posities monitoren
Als je geen budget kunt krijgen voor een Keyword tracking tool, dan kun je Excel gebruiken om iedere week de positie van je website op verschillende zoekwoorden bij te houden. Sta je nog steeds op plaats één op je belangrijkste zoekwoord of ben je gezakt? En hebben je inspannen effect in Google. Meten is weten, en dat kan gemakkelijk in Excel.
3. Websitebezoekers monitoren
Via Google Analytics krijg je een hoop informatie over de bezoekers op je website. Hier raak je snel het overzicht kwijt. In Excel kun je een handig overzicht maken van het aantal paginaweergaves, sessies en bezoekers per maand.
Haal meer uit Excel
Zoals je hebt kunnen lezen is er veel mogelijk met Excel. Een marketingmanager of directeur zal regelmatig met Excel werken om data te verwerken. Zorg dus dat je voldoende kennis hebt van dit platform. Er is natuurlijk nog veel meer, en een Excel experts kan je daarbij helpen. Daarnaast zijn Excel experts vaak gespecialiseerd op meerdere expertises. Hierdoor kun je ze op meerdere gebieden inschakelen!