Zo optimaliseer jij je Return On Advertising Spend

De Return On Advertising Spend vertelt je alles wat je moet weten over hoe effectief een advertentiecampagne werkelijk is. Adverteren op social media vraagt om een investering. Het is dan natuurlijk belangrijk om te weten dat een advertentie wel oplevert als wat je ervan had verwacht. De Return On Advertising Spend geeft eigenlijk aan wat je terug krijgt voor wat je geïnvesteerd hebt. We noemen dit ook wel de ROAS. Natuurlijk wil je ervoor zorgen dat deze zo positief mogelijk is én blijft.

Een positieve ROAS bereiken en behouden

Op de eerste plaats is het belangrijk om een goede ROAS te bereiken. Je wilt dat je advertentie goed presteert en je de beste resultaten teruggeeft voor de investering die je hebt gedaan. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat deze positieve ROAS behouden blijft. Hoe doe je dat? Wij geven je graag een aantal handige tips!

1. Wijzig de kosten/ROAS-limiet

Je hebt te maken met een zogenaamde biedstrategie. Het kan heel verstandig zijn om deze af en toe te wijzigen op basis van wat je ziet gebeuren. In de meeste gevallen is het voldoende om een kleine wijziging aan te brengen om het gewenste effect te bereiken. Wijzig de kosten/ROAS-limiet en kijk goed naar wat er vervolgens verandert. Op basis daarvan kun je, indien nodig, verdere aanpassingen maken.

2. Beweeg mee met je doelgroep

Je doelgroep kan in de basis hetzelfde blijven, maar toch veranderen als je naar de details kijkt. Doelgroepen gaan mee met trends, om maar een voorbeeld te noemen. Dit betekent dat jij goed in de gaten moet houden wat je doelgroep doet, zodat jij met je doelgroep mee kunt bewegen. Dit betekent ook dat je met regelmaat moet zorgen voor verse inhoud. Laat de inhoud die je plaatst mee bewegen met je doelgroep om de interesse vast te houden.

3. Blijf meten!

Het is belangrijk om voortdurend alles in de gaten te blijven houden. Hoe relevant is jouw advertentie nog na verloop van tijd en wanneer is het een goed moment om deze te verversen? Is het bereik wel groot genoeg en wat kun je doen om het bereik te verbreden? Moet de frequentie wellicht bij worden gesteld of is de CPC te hoog en de CTR te laag? Dit zijn allemaal zaken die je voortdurend wilt meten, controleren en – indien nodig – bijstellen. Op die manier ben je beter in staat om de ROAS zo positief mogelijk te houden.

4. Weet wanneer het genoeg is

Dat de ROAS blijft veranderen is een gegeven. Deze blijft nooit lang stabiel en dat betekent dat je eraan moet blijven werken om deze zo positief mogelijk te houden. Zie je dat de ROAS ondanks inspanningen blijft dalen? Dan is het goed om een punt vast te stellen waarop het genoeg is. Als een advertentiecampagne niet meer winstgevend is, dan is het tijd om te schakelen. Laat het nooit te ver door lopen, want dat is zonde van de investering. Je krijgt er immers niet meer voldoende voor terug.

Stel je advertentiecampagnes effectief in

De manier waarop je advertentiecampagnes vormgeeft, indeelt en instelt, heeft effect op de prestaties. Het is belangrijk om je hier altijd van bewust te zijn. Lukt het jou maar niet om alles precies goed te krijgen voor een maximaal resultaat? Dan helpen wij je graag verder! Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.