Welke type videocontent werkt het beste op social media?
Sociale media is razend populair. Er zijn verschillende platforms: Facebook is natuurlijk vooral voor het aanleggen van nieuwe contacten, terwijl je op Instagram ook terecht kunt om inspiratie op te doen. Je komt een hoop creatieve pagina’s tegen, ook van ondernemers. LinkedIn is een meer professional medium, waar je komt om zakelijk te netwerken of zelfs op baanjacht gaat. Per medium is andere videocontent succesvol. Maak je je video’s zelf of wil je een bedrijfsvideo laten maken?
Waar moet goede videocontent aan voldoen
Ongeacht het type videocontent dat je plaatst, één ding staat buiten kijf: je moet het altijd bondig houden. De beste video’s zijn vaak korter dan een minuut. Veel mensen kijken video via hun telefoon en op sociale media. Ze zijn snel afgeleid, scrollen moeiteloos weer door. Ben jij al bekend met de 8 seconden regel? Uit onderzoek is gebleken dat mensen gemiddeld 8 seconden ‘geduld’ hebben met een video. Als je ze dan niet hebt weten te boeien, scrollen ze door.
Welk beeldformaat gebruiken?
Als je met een smartphone filmt, heb je twee opties: je filmt horizontaal of verticaal. Van een handcamera ben je gewend dat je horizontaal filmt, maar wist je dat verticale content op sociale media vaak beter tot zijn recht komt? Bij het scrollen ligt de telefoon immers ook verticaal.
Scoren op sociale media doe je met deze video’s
De volgende video’s scoren goed op sociale media en zijn ook gemakkelijk zelf te maken:
- Korte vlogs of update video’s
- Een “snippet” video – of te wel: een sfeerimpressie clip
- Tipvideo’s
- Korte productvideo’s (onder de 30 seconden)
- Teasers – die bijvoorbeeld weer verwijzen naar andere videoproducties
- Time lapses – niet makkelijk zelf te maken, wel reuze interessant.
Wat is een snippet video?
Een snippet video is een kort, maar krachtig video-item. Deze videofragmenten zijn extreem kort en zitten vaak ook simpel elkaar. Ze zijn bijna per definitie bedoeld om te plaatsen op sociale media. Het voordeel van een video snippet is dat deze super toegankelijk is: bijna iedereen heeft er oog voor. In de regel is een snippet niet langer dan 20-30 seconden. Het zijn ook bijna altijd one-takers (ze zijn in één take opgenomen). Montage vindt nauwelijks plaats.
Filmen in series
Het loont vaak om in video’s in series op te nemen. Waarom? Dat drukt de kosten. Je hoeft de cameraman maar één keer te laten langskomen. Ook hoef je maar één opnamedag in te plannen. De video editor, die met de montagewerkzaamheden aan de slag gaat, kan in één ruk door.
Teasers gebruiken
In feite is een teaser een kort filmfragment dat je triggert om een hele video, film of aflevering te kijken. Je gebruikt de teaser dus met een promotioneel doelende. Een goede teaser nodigt de kijker in een paar seconden uit om meer te willen zien. De teaser is de amuse van de filmwereld.
Een productvideo inzetten
Wat is nu precies een productvideo? Letterlijk een video waarin je een product (of dienst) of reeks producten aanprijst. Je laat niet alleen zien wat het is, maar ook wat je er allemaal mee kunt. Een populaire productvideo is de testimonial video. De kijker moet via een productvideo meteen een inbeelding kunnen maken van hoe hij of zij het in het dagelijks leven kan gebruiken. Kortom: de productvideo moet tot de verbeelding spreken. Een korte productvideo draagt ook bij aan je brandvorming: vergroten van je merkidentiteit.
Dit is the bottom line
Belangrijk om te onthouden is dat voor sociale media de kwaliteit van de video niet per se van de allerhoogste plank hoeft te zijn. Het gaat er vooral om dat je in een zo kort mogelijk tijdsbestek zoveel mogelijk informatie over kunt brengen. Als je met video wilt adverteren of video deel wilt laten uitmaken van een grote marketingcampagne, dan is het zeker raadzaam een professioneel productiebedrijf in te zetten voor het produceren van meerdere video’s.
Video tips
Zelf video’s maken een makkie? Soms. Soms ook niet. Wat doe je als je niet veel ervaring hebt?
- Begin met een goed uitgewerkt concept in de vorm van een script
- Bepaal van tevoren de rode draad van het verhaal, plus de call to action: wat wil je met de video bereiken? Wie is je doelgroep en hoe ben je van plan die doelgroep over te halen?
- Deel wat je wilt filmen op in scènes/shots
- Verdeel de taken en bereid alles goed voor
- Zorg dat je back-ups maakt van alle beeld- en geluidsbestanden
- Voor de strakst mogelijke beelden gebruik je een statief
- Bepaal een maximaal budget: waar geef je je geld aan uit?
- Voeg zoveel mogelijk daglicht toe aan shots
- Voeg storytelling elementen toe.
Wat zijn storytelling elementen precies?
Bij storytelling draait het allemaal om het échte verhaal: jouw verhaal. Geloofwaardigheid is de sleutel. Onthoud dat mensen zich moeten kunnen inleven in wat je te vertellen hebt. Nu hoeft dat niet per se in de allerkortste video, maar onthoudt: video is geen lopendebandwerk is.