Social media marketing: deze 10 dingen moet je niet doen!
Er zijn heel veel dingen die je kunt doen op het gebied van social media marketing. Het is belangrijk om regelmatig te posten, om voldoende variatie in je posts te brengen en bijvoorbeeld content te creëren voor een goed doordachte buyer persona. Natuurlijk zijn er ook een aantal zaken die je beter niet kunt doen als je succes wilt hebben met social media marketing. Die punten bespreken we graag met je.
Tip: Wil je graag een update krijgen van je huidige social media strategie? Volg onze social media update training!
Niet doen binnen social media marketing
Het is belangrijk om social media marketing effectief en volgens een sterke strategie aan te pakken. Alleen dan bereik je de resultaten die je wilt bereiken. Dit betekent zeker ook dat je een aantal dingen niet moet doen. Wij geven je graag inzicht in 10 belangrijke don’ts als het gaat om social media marketing.
1. Meng jezelf niet in drama
We kunnen er niet omheen. Op social media ontstaat er snel drama. Dit heeft natuurlijk vooral te maken met het feit dat we gewoon allemaal een eigen mening hebben en meningen kunnen botsen. Daar is niets mis mee, maar drama’s kunnen snel groeien en ontwikkelen op social media. Meng je er niet in, want het kan je imago schaden voordat je het zelf in de gaten hebt.
2. Steel geen afbeeldingen van iemand anders
Het klinkt logisch, maar toch gebeurt het nog veel. Het is niet de bedoeling dat je beeldmateriaal van anderen gebruikt als je hier geen toestemming voor hebt. Wil je wel een afbeelding van een ander gebruiken? Koop dan de rechten, vraag om toestemming of neem een bronvermelding in je post op. Dat is wel zo netjes én het voorkomt veel problemen. Het gebruik van beschermde beelden kan leiden tot een rechtszaak en daar zit niemand op te wachten.
3. Neem negatieve reacties niet persoonlijk op
Iedereen krijgt op social media wel eens te maken met negatieve reacties. Dit geldt voor particulieren, maar natuurlijk ook voor bedrijven. Voor een social media marketeer kan het aanvoelen alsof de negatieve reacties een persoonlijke aanval zijn. Bedenk je dat dit niet het geval is. Reageer er dan ook niet op vanuit je emoties. Probeer het niet persoonlijk op te vatten, laat het even bezinken en reageer dan op professionele, respectvolle wijze.
4. Overdrijf niet met promotionele posts
Promotie op social media is natuurlijk prima. Dat is immers deels het doel van social media marketing, met de nadruk op ‘deels’. Het is niet de bedoeling dat elke post promotie bevat. Een goede verhouding is om 1 op de 5 posts een vorm van reclame te laten bevatten. Deze regel staat ook wel bekend als de 20-80-regel. Dus, 20 procent promotionele posts en 80 procent andere posts.
5. Ga niet spammen in groepen
Het is in geen geval de bedoeling dat je gaat spammen op social media, ook niet in groepen. Marketeers worden hier wel eens toe verleid, vooral omdat de groep uit veel personen bestaat. Vanuit het idee dat niet iedereen in de groep tegelijk online is ontstaat gemakkelijk spam-gedrag. Dit gaat ten koste van je imago. Laat je er niet toe verleiden.
6. Negeer comments van je volgers niet
Elk comment van een volger is belangrijk, of het nu een negatief of positief comment is. Het is belangrijk om comments niet te negeren, maar in alle gevallen duidelijk te maken dat je het hebt gelezen en er ook iets mee doet. Uiteraard geldt altijd dat je respectvol reageert. Hecht waarde aan je volgers en laat het zien dat je hen waardeert door de comments niet te negeren. Je krijgt er veel waardering voor terug, ook van de mensen die negatieve comments plaatsen.
7. Maak het niet mooier dan het is
Als er iets is dat je niet moet doen met social media marketing, dan is het wel de zaken mooier maken dan ze zijn. Sterker nog, je verdient punten door aan te halen dat jouw product of dienst juist niet perfect is. Waarom? Omdat eenvoudigweg niets perfect is. Natuurlijk hoef je mogelijke minpuntjes niet in de spotlights te zetten, maar wees er wel eerlijk over. Eerlijkheid duurt het langst, ook in de wereld van social media marketing.
8. Vergelijk jezelf niet met anderen
Het is makkelijk om jezelf met anderen te vergelijken en de geleverde prestaties naast elkaar te leggen. Zinvol is het echter niet. Elk bedrijf is uniek, elke social media strategie is uniek en elke doelgroep is uniek. Het heeft geen zin om jezelf voortdurend met anderen te vergelijken, in negatieve zin of in positieve zin. Blijf bij jezelf.
9. Verwacht niet altijd dezelfde resultaten
De resultaten die je nu bereikt zijn niet de resultaten die je volgend jaar bereikt als je dezelfde aanpak blijft hanteren. Social media draait deels om trends en daar moet je met je social media marketing effectief op inspelen. Je kunt niet altijd dezelfde resultaten verwachten als alles eromheen verandert. Beweeg mee.
10. Laat het je tijd niet volledig beheersen
Het is niet de bedoeling dat social media marketing al je tijd opslokt. Zorg voor een goede planning, organiseer alles op effectieve wijze en ga gewoon slim met je tijd om. Als al je tijd verloren gaat aan social media marketing, dan blijft er geen tijd meer over om je te focussen op de groei en ontwikkeling van het bedrijf in de basis.
Zo bespaar je tijd op je social media marketing
Zeker als je al langere tijd met social media marketing bezig bent, neemt het risico op een blokkade toe. De inspiratie is even op. Het gaat je dan ineens veel meer tijd kosten om goede posts te creëren. Wil jij deze tijd juist besparen? Gebruik dan ons boek 101 posts voor op social media en je zit nooit zonder inspiratie. De tijd die je overhoudt kun je dan in andere zaken investeren.