4 marketingvormen waar jij je op moet richten!
De wereld van marketing is ontzettend veelzijdig. Door de jaren heen zijn er steeds meer mogelijkheden bijgekomen. We zien nog altijd nieuwe technieken en tactieken ontstaan op het gebied van marketing. Niet elke vorm van marketing hoeft je aan te spreken. Marketing activiteiten moeten tenslotte bij jouw bedrijf doelgroep passen. Welke vormen van marketing heb je echt nodig volgens de meest ervaren marketeers?
Deze marketing componenten zijn onmisbaar
Marketeers van grotere bedrijven weten als geen ander wat altijd werkt en wat alleen voor bepaalde bedrijven werkt. Zij geven aan dat er in de basis vier marketingvormen zijn die eigenlijk voor elk bedrijf goed werken. Natuurlijk bespreken wij deze vier vormen graag met je.
1. Email marketing
Email marketing staat al jaren aan de top van meest gebruikte marketing activiteiten. Dit is ook niet vreemd wanneer je je bedenkt dan wereldwijd meer dan 4 miljard mensen over email beschikt. Het is dan ook een effectieve manier om je publiek te bereiken, waar ook ter wereld. Voor elke euro die je in email marketing investeert krijg je gemiddeld 42 euro terug. Ook dit gegeven maakt natuurlijk duidelijk dat investeren in goede email marketing meer dan de moeite waard is.
2. Mobiele marketing
Mobiele marketing is er in meerdere vormen. Voorheen hadden we vooral te maken met marketing via sms, maar we zien dit steeds meer verschuiven naar marketing via bijvoorbeeld WhatsApp. De ‘open rate’ van mobiele marketing is vooral opvallend. Het gaat wereldwijd namelijk om gemiddeld 98 procent en dat is een uitzonderlijk hoog percentage. Van alle marketing activiteiten die via mobiel bij het publiek binnen komen wordt dus slechts 2 procent niet door de ontvanger bekeken. Het is dan ook zo dat mensen in deze tijd bijna vastgelijmd lijken te zitten aan hun telefoon, en daar kunnen bedrijven slim gebruik van maken.
3. Social media marketing
Onmisbaar is natuurlijk ook social media marketing. Bedrijven die nu nog altijd niet actief zijn op social media laten echt grote kansen lopen. Wereldwijd zijn er op dit moment maar liefst een ruime 2,3 miljard gebruikers van social media. Ongeveer 7 op de 10 social media gebruikers maken ook gebruik van deze kanalen om contact op te nemen met de klantenservice. Dit is een statistiek die aangeeft dat je als bedrijf niet meer zonder social media accounts kunt. Dit betekent overigens niet dat je alle kanalen aan moet spreken. Het is vooral belangrijk om actief te zijn om de kanalen die voor jouw specifieke doelgroep het meest relevant zijn.
4. Search Engine Optimization
Search Engine Optimization, ofwel SEO, blijft een belangrijke rol spelen. Dit is al jarenlang het geval en zal ook niet zomaar verdwijnen. Het is belangrijk om door middel van gerichte marketing en content activiteiten goede posities in de zoekmachines te bemachtigen. Maar liefst driekwart van de mensen die de zoekmachine gebruiken kijken niet verder dan de eerste pagina. Hoe beter je posities, hoe groter je kans dat je een lead kunt omzetten in een sale. SEO is dus een marketingvorm die altijd om aandacht blijft vragen.
Jouw publiek zo effectief mogelijk bereiken
In de wereld van marketing draait het natuurlijk altijd om het zo effectief mogelijk bereiken van je doelgroep. Vrijwel alle doelgroepen zijn op social media te vinden. Nóg een reden om nu met social media te starten als jij daar nog niet actief op bent. Weet je niet goed hoe je moet beginnen? Of ben je wel al actief op social media, maar bereik je niet de beoogde resultaten? Volg dan eens een social media training bij ons!