We besteden 2 werkdagen per week aan social media
We maken steeds meer gebruik van social media. Dit betekent op de eerste plaats dat het aantal mensen dat dagelijks gebruik maakt van social media groeit. Daarnaast betekent het dat we meer tijd op de sociale kanalen doorbrengen. Jaarlijks zien we het totaal gespendeerde tijd aan social media oplopen. Op dit moment besteden we per dag een gemiddelde tijd van 2,5 uur op de sociale kanalen. Wanneer we dit over een week berekenen, dan gaat het dus om zo’n twee werkdagen per week!
Het internetgebruik wordt kleiner
Opvallend is dat we zien dat het gebruik van ‘gewoon internet’ daalt. We maken dus minder gebruik van bijvoorbeeld Google en andere zoekmachines. Daar staat tegenover dat we meer gebruik maken van social media. Dit komt overeen met het feit dat we de sociale kanalen steeds vaker als zoekmachine gebruiken. Jaarlijks gaan we minder gebruik maken van internet en meer gebruik maken van de sociale kanalen. Dit is een gegeven waar bedrijven natuurlijk ook dankbaar gebruik van maken. Steeds meer bedrijven worden actief op social media en dit heeft een wisselwerking. Hoe meer bedrijven ook actief zijn op social media, hoe meer gebruikers deze bedrijven volgen en benaderen via social media in plaats van via de zakelijke website.
TikTok, Instagram en YouTube krijgen de meeste tijd
Je zult het misschien wel herkennen. Je wilt ‘eventjes’ op een sociaal mediakanaal kijken om er vervolgens lange tijd mee bezig te zijn. Eigenlijk wil je één video op YouTube kijken, maar dan zie je een andere interessante video en vervolgens krijg je weer een goede suggestie die je aandacht verdient. Uiteindelijk ben je op die manier altijd langer actief op social media dan je vooraf had gedacht. Je hopt van video naar video en zomaar zit je lange tijd op je scherm te turen. Het zijn daadwerkelijk vooral de video’s die ons extra lang actief houden op social media. Dit verklaart ook waarom er gemiddeld gezien de meeste tijd wordt besteed op TikTok, Instagram en YouTube.
Waar besteden we de meeste tijd aan?
Iedereen deelt de dag natuurlijk anders in. Daar komt ook nog bij dat we vaak social media gebruiken terwijl we televisie kijken, waardoor er een combinatie van activiteiten ontstaat. Gemiddeld genomen besteden we dagelijks nog altijd een ruime 6,5 uur aan het gebruik van internet, buiten de sociale kanalen om. Voor veel mensen gebeurt dit automatisch op het werk. Veel mensen kijken in de avond vooral graag televisie. Gemiddeld besteden we dan ook bijna 3,5 uur per dag aan televisie kijken. Hierbij maken we geen onderscheid tussen het bekijken van een film, een serie of een televisieprogramma. We besteden gemiddeld een uur minder per dag op sociale mediakanalen, namelijk 2,5 uur.
Het gebruik van de smartphone groeit
Een andere belangrijke constatering is dat we steeds meer gebruik maken van de smartphone. Wanneer we kijken naar de gemiddelde tijd die we dagelijks op het toestel bezig zijn, dan zien we dat ook deze tijd jaarlijks langer wordt. Gemiddeld neemt deze tijd jaarlijks toe met 5 tot 8 minuten. Op dit moment zijn mensen met een Android telefoon gemiddeld al iets meer dan 5 uur per dag actief op hun toestel. Ongeveer de helft van deze tijd gaat dus op aan het gebruik van sociale media.
Steeds meer kansen voor bedrijven
Mensen gaan steeds meer en steeds langer gebruik maken van social media. Voor bedrijven betekent dit vooral dat een goede social media strategie steeds meer onmisbaar wordt als het gaat om het bereiken van de doelgroep. Ben jij met je bedrijf nog niet actief op social media, of ben je wel al actief, maar haal je er nog te weinig resultaat uit? Wij helpen je graag verder! Volg een social media training bij ons en jij gaat gegarandeerd voordeel halen uit al je social media-activiteiten.