Top 5 richtlijnen voor goede zakelijke blogs
Het schrijven van goede zakelijke blogs is niet eenvoudig. Op de eerste plaats wil je ervoor zorgen dat jouw blogs interessant zijn voor klanten, vaste lezers en nieuwe lezers. Daarnaast is het belangrijk dat jouw blogs goed scoren in de zoekmachines. Dit betekent dat je tijdens het schrijven van je zakelijke blogs met meerdere factoren rekening moet houden.
Houd je aan deze richtlijnen voor zakelijke blogs
Wat zijn nu de belangrijkste richtlijnen van het schrijven van een goed zakelijk blog? Wij geven je graag een inzicht in 5 van de meest belangrijke richtlijnen om je aan vast te houden. Natuurlijk geldt in alle gevallen dat een zakelijk blog allereerst waardevolle inhoud moet bevatten.
1. Zorg voor minimaal één professionele foto
Zakelijke blogs bestaan over het algemeen uit geschreven inhoud. Ze zijn immers bedoeld om informatie over te brengen, zoals adviezen, tips of bijvoorbeeld handleidingen. Toch is visuele content ook onmisbaar. Het is belangrijk om een zakelijk blog in elk geval te voorzien van minimaal één professionele foto. Dit is de ‘uitgelichte afbeelding’ die je kunt instellen. Zorg voor een mooie, heldere en passende foto. Uiteraard is het belangrijk dat jij de rechten over de foto hebt. Het gebruik van random afbeeldingen van Google, waar mogelijk auteursrecht op zit, is niet aan te raden.
2. Maak de titel pakkend en eerlijk
We hebben vaak de neiging om de titel iets te laten afwijken van de waarheid. Meer dan eens zien we spetterende titels met een enorme aantrekkingskracht, waarna een saaie en weinig waardevolle tekst volgt. De titel heeft niets met de inhoud te maken, maar is puur bedoeld om meer lezers op de pagina te krijgen. Clickbait, noemen we dat. Doe dit niet. Natuurlijk is het belangrijk om de titel pakkend en interessant te maken, maar het is minstens even belangrijk om deze eerlijk te houden. De titel moet daadwerkelijk duidelijk maken waar het zakelijke blog over gaat. Wil je een cijfer in een titel verwerken? Bedenk dan dat een oneven cijfer altijd beter is dan een even cijfer.
3. Zorg voor een goede alinea verdeling
Overzicht is heel belangrijk voor een zakelijk blog. Dit overzicht creëer je door te zorgen voor een duidelijke alinea verdeling. Deel de blogtekst op in hapklare stukjes en gebruik witregels die de lezer de mogelijkheid bieden om even een pauze te nemen zonder te vergeten waar hij of zij was gebleven met lezen. Volgens de richtlijnen is de meest ideale situatie alinea’s van maximaal 150 woorden. Dit zorgt voor een mooie verdeling van de tekst, laat ruimte tot leespauzes en zorgt meteen ook voor voldoende mogelijkheden om sterke subtitels toe te voegen.
4. Doseer je aandacht voor keywords
Het is natuurlijk altijd goed om gebruik te maken van keywords in je zakelijke blogs. Hierbij is het wel belangrijk om de aandacht hiervoor te doseren. Een keyword density van 2-3 procent is echt niet meer nodig. Schrijf je zakelijke blogs vooral natuurlijk, waarbij je de keywords ook op heel natuurlijke wijze voor laat komen. Dit verbetert de leesbaarheid, waardoor je blogs meer gewaardeerd zullen worden. Daarnaast is het zo dat zoekmachines tegenwoordig context begrijpen, waardoor de herhaling van keywords niet meer noodzakelijk is om een goede positie in de zoekmachines te bemachtigen. Om dit te doen moet je vooral waarde bieden.
5. Vul alle metagegevens in!
Wanneer je je zakelijke blog op je website publiceert, vul dan alle metagegevens in. Denk hierbij niet alleen aan de URL, de meta ’title’ en de meta ‘description’ maar denk ook aan de ALT-tekst bij de afbeelding. Al deze informatie helpt zoekmachines om jouw tekst op de juiste manier te ranken. Hoe beter je de metagegevens invult, hoe beter het dus voor de ranking is.
Je zakelijke blogs uitbesteden aan ons
Blijf je het allemaal lastig vinden om je zakelijke blogs te schrijven op een manier waarop ze jouw (toekomstige) klanten blij maken én goed scoren in de zoekmachines? Je kunt je blogs uitbesteden aan ons, zodat jij je er zelf niet meer mee bezig hoeft te houden. We helpen je graag!