AI gegenereerde content gebruiken: 5 do’s
We horen de laatste tijd veel over AI gegenereerde content en de manier waarop je deze content wel of niet kunt gebruiken. Meer mensen raken bekend met AI gegenereerde content en ChatGPT, maar velen weten ook dat Google hier bepaalde uitspraken over gedaan heeft. Google heeft laten weten te werken aan een AI-oplossing voor het opsporen van AI gegenereerde content. Hiermee wil de zoekmachine vooral laten zien dat het niet de bedoeling is om AI gegenereerde content klakkeloos over te nemen en te publiceren. Dit kan je jouw positieve rankings kosten. Gelukkig heeft Google ook aangegeven dat je zeker wel gebruik kunt maken van AI gegenereerde content.
Zo kun je AI gegenereerde content gebruiken volgens Google
Google heeft duidelijk gemaakt dat het niet beloond zal worden als je AI gegenereerde content 1-op-1 overneemt en publiceert. Inmiddels heeft Google ook een lijst met tips en adviezen vrijgegeven die je laten weten op welke manieren je wél goed gebruik kunt maken van AI gegenereerde content. Deze tips delen we graag met jou.
1. Verzamel relevante informatie
Het mag duidelijk zijn dat een robot veel sneller informatie kan verzamelen dan dat de mens dat kan. Je kunt goed gebruik maken van AI om gegevens, data en overige informatie te verzamelen. Wil je een blog schrijven over een bepaald onderwerp, maar heb je niet alle informatie over het onderwerp bij de hand? Dan kun je dus prima AI gegenereerde content gebruiken als informatiebron.
2. Gebruik het E-E-A-T principe
Google raadt iedereen aan om voor content gebruik te maken van het E-E-A-T principe. E-E-A-T staat voor Expertise, Experience, Authoritativeness en Trustworthyness. Met andere woorden, als je nieuwe content maakt met behulp van AI gegenereerde content, zorg er dan voor dat je er expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid aan toevoegt. Dit is een goede manier om de content ‘eigen’ te maken, waarmee je nog altijd laat zien dat jij dé expert in je vakgebied bent.
3. Doe goed zoekwoordenonderzoek
Het verkrijgen van goede, relevante AI gegenereerde content doe je vooral op basis van zoekwoorden. Voer dus altijd eerst zelf een goed zoekwoordenonderzoek uit, zodat je dit onderzoek kunt gebruiken om de juiste content te genereren met behulp van AI. Je verkrijgt de beste gegenereerde content door de AI focus keywords te geven om mee aan de slag te gaan.
4. Scan de AI gegenereerde content
Het is heel belangrijk om altijd alle door AI gegenereerde content te scannen. Omdat alle informatie door de AI van internet wordt gehaald, kunnen er bijvoorbeeld namen van bedrijven of personen in staan waar jij niets mee te maken hebt. Dit is dan ook één van de belangrijkste redenen waarom je door AI gegenereerde content niet zomaar kunt publiceren. Scan op namen, termen en andere zaken die niet in de content thuishoren en verwijder deze.
5. Bewerk de AI gegenereerde content voor blogs
Een ander aandachtspunt dat Google aanhaalt is: bewerk de door AI gegenereerde content. Waarom? Omdat AI niet altijd een duidelijk beeld heeft van de juiste zinsopbouw. Er kunnen grammaticale fouten instaan, evenals spelfouten. Ook dit heeft te maken met het feit dat alle informatie van internet afkomstig is. Het is dus al eens door iemand geschreven en die persoon kan foutjes gemaakt hebben. Google raadt aan om alle door AI gegenereerde content te bewerken en herschrijven, om er zo een eigen tekst van te maken. Op deze manier kan het schrijven van blogs je toch een stuk makkelijker af gaan.
Liever je blogs uitbesteden?
Je kunt je door AI gegenereerde content laten helpen om je zakelijke blogs te schrijven. Verzamel handige titels en bijpassende informatie, zodat je alles bij de hand hebt. Uiteindelijk is het wel aan jou om er een mooie, goedlopende blogtekst van te maken. Lukt dit je niet of heb je er gewoon geen tijd voor? Dan kun je ook je blogs uitbesteden aan ons. Wij schrijven graag unieke, pakkende blogs voor je. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of advies.