AI gegenereerde content gebruiken: 5 dont’s
Je kunt tegenwoordig op heel veel manieren AI gegenereerde content gebruiken. Steeds meer mensen gaan bijvoorbeeld met ChatGPT aan de slag om social media posts te creëren. Google heeft gedeeld wat je wel en niet met AI gegenereerde content kunt doen. Wanneer je op een verkeerde manier met de content omgaat, kan dit je goede posities in de Google-resultaten kosten. Ga je er wel op een juiste manier mee om, dan kan het je positieve rankings opleveren.
Wat moet je vooral niet doen met AI gegenereerde content?
Google heeft een lijst met tips en adviezen gedeeld over je hoe het best om kunt gaan met door AI gegenereerde content. Hierbij heeft de zoekmachine ook duidelijk laten weten wat je vooral niet moet doen met deze content. Wij geven je een overzicht van 5 dont’s als het gaat om het gebruik van door AI gegenereerde content.
1. Slechte kwaliteit content publiceren
Door AI gegenereerde content is een verzameling van informatie. Deze informatie wordt uit meerdere bronnen verzameld. Veel van deze bronnen zullen van goede kwaliteit zijn, maar helaas geldt dit niet voor alle bronnen. Het is dan ook belangrijk om te controleren in hoeverre de content al van goede kwaliteit is. Is de door AI gegenereerde content van slechte kwaliteit en biedt het geen waarde voor de lezer? Gebruik het dan niet.
2. Er van uit gaan dat AI gegenereerde content verboden is
Meerdere partijen hebben al beweerd dat Google het gebruik van door AI gegenereerde content verbiedt. Dit is niet helemaal juist. De zoekmachine heeft aangegeven deze content te willen opsporen, om te voorkomen dat door AI gegenereerde content 1-op-1 wordt overgenomen en gepubliceerd. Dat is plagiaat. Daarnaast zou het dan te makkelijk worden om goede posities in Google te verkrijgen. Dit wil Google voorkomen, maar de zoekmachine verbiedt het gebruik van door AI gegenereerde content zeker niet. Maak er dus vooral gebruik van, maar zorg er wel voor dat alle content die je uiteindelijk publiceert uniek is.
3. Valse informatie opnemen in je content
Helaas is niet alles wat op internet te vinden is volledig op waarheid gebaseerd. De AI-technologie is inmiddels goed ontwikkeld en kan, tot op zekere hoogte, waarheid van valse informatie onderscheiden. Toch is dit niet altijd het geval, waardoor het goed mogelijk is dat er in door AI gegenereerde content valse informatie staat. Als je informatie uit door AI gegenereerde content wilt gebruiken – en je weet zelf niet zeker of de informatie klopt – verifieer dit dan altijd eerst.
4. De Google-rankings proberen te manipuleren
Een belangrijk advies van Google luidt: gebruik door AI gegenereerde content niet in een poging om de Google-rankings te manipuleren. Ook met het oog hierop heeft Google al laten weten te werken aan een detectiesysteem dat door AI gegenereerde, onbewerkte content kan detecteren. Het is dus niet de bedoeling om AI in te zetten om op die manier te proberen een positievere ranking te bemachtigen.
5. Backlinks negeren
Door AI gegenereerde content kan voorzien zijn van extra’s, zoals backlinks en hyperlinks. Het is goed mogelijk dat al deze linkjes relevant zijn en dus prima gebruikt kunnen worden in jouw eigen content. Helaas is het ook mogelijk dat deze linkjes inmiddels ‘dood’ zijn, ofwel niet meer actief. Als je dode linkjes in je content opneemt, dan worden online bezoekers naar een niet-bestaande URL gestuurd. Dit wordt niet gewaardeerd en wil je altijd zien te voorkomen. Negeer backlinks en hyperlinks niet, en neem ze ook niet klakkeloos over zonder even te checken of ze nog actief zijn.
Je kunt ook je zakelijke blogs uitbesteden
Publiceer jij blogs? Je kunt hierbij prima door AI gegenereerde content gebruiken om de juiste informatie tot je beschikking te hebben. De AI kan voor jou de benodigde informatie verzamelen, waarna jij er een mooi lopende blogtekst van kunt maken. Uiteraard is het wel belangrijk om alle verzamelde informatie te controleren voordat je het gebruikt. Je kunt zeker tijd besparen op deze manier. Vind je het nog te veel werk om zelf blogs te schrijven of heb je er te weinig verstand van? Dan kun je ook je zakelijke blogs uitbesteden aan ons. Wij verzorgen het graag voor je!