Hoe herkennen klanten jouw merk?
Heb jij enig idee hoe (potentiële) klanten jouw merk herkennen? Veel bedrijven hebben hier geen duidelijk beeld bij. Natuurlijk is er een website, huisstijl, social media strategie en misschien zelfs wel een heel scala aan foto- en videomateriaal dat voor het merk wordt ingezet. Maar, wat is nu dé factor waaraan mensen jouw merk herkennen? Het is goed om hier eens aandacht aan te besteden, zodat je hier effectief op in kunt spelen vanuit je strategie.
Waar herkennen klanten een merk vooral aan?
Een merk heeft vaak veel kenmerken. We zijn ons lang niet altijd bewust van die kenmerken, maar het kunnen wel dé kenmerken zijn waaraan klanten en prospects een merk herkennen. Het is goed om te weten welke factoren jouw merk nu zo herkenbaar maken voor de mensen die jij met je merk wilt bereiken. Onderzoek wijst uit dat consumenten een merk aan 4 belangrijke zaken herkennen. Wij vertellen je hier natuurlijk graag meer over.
1. Het logo is het belangrijkst
Het blijkt dat het logo van een merk de belangrijkste factor is als het gaat om herkenbaarheid. Maar liefst 3 op de 4 consumenten herkennen een merk aan het logo dat door het merk wordt gebruikt. Dit geeft aan hoe krachtig een logo voor je merk is. Het vertelt je ook dat het dus altijd belangrijk is om beeldmateriaal op social media te voorzien van jouw logo. Dit helpt je overigens ook direct te voorkomen dat anderen zonder bronvermelding gebruik kunnen maken van de visuals die jij op social media plaatst.
2. De huisstijl van je merk
Op de tweede plek vinden we de huisstijl van je merk, dus de complete visuele stijl. In totaal herkent 65 procent van de consumenten een merk aan de huisstijl die door het merk wordt gebruikt. Dit laat zien hoe belangrijk het is om een herkenbare huisstijl te hebben en deze ook door te voeren op de sociale kanalen. Het is belangrijk om de huisstijl ook op te nemen in je profielen op social media.
3. De kleuren van het merk
De kleuren van het merk zorgen ook voor een goede herkenbaarheid. Als wij je vragen een bedrijf op te noemen dat gebruik maakt van de kleuren rood en geel, dan is de kans aanzienlijk dat jij denkt aan McDonalds. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, maar het geeft wel aan dat ook kleuren van belang zijn. Iets minder dan de helft van de consumenten, namelijk 45 procent, herkent een merk voornamelijk aan de kleur of kleuren die worden gebruikt door het merk.
4. Een gezicht en / of een stem
Steeds meer bedrijven gaan met visuele inhoud aan de slag. Denk aan foto’s, maar vooral ook aan video’s. Gezichten en stemmen kunnen op deze manier herkenbaar worden voor de consument. Een gezicht wordt hierbij beter onthouden dan een stem. Slechts 25 procent van de consumenten geeft aan een merk te herkennen aan de specifieke stem die wordt gebruikt in merkvideo’s.
Zorg voor een optimale herkenbaarheid op social media
Bovenstaande statistieken vertellen je dat het heel belangrijk is om een eigen identiteit voor je bedrijf te ontwikkelen en deze overal door te voeren. Op die manier ontstaat er een optimale herkenbaarheid en daar kun je je voordeel mee doen. Het verhoogt direct de impact die je hebt op de sociale kanalen. Wil jij jouw impact op social media verhogen? Volg dan eens een social media training bij ons.