4 Unieke social media strategieën om te testen

Je hebt een goede social media strategie met ook offline middelen nodig om je zakelijke doelen te bereiken. We hebben het al vaker gezegd: alles begint met een plan. Ga niet zomaar met social media aan de slag, maar ontwikkel een duidelijke strategie en volg je eigen strategie op de voet. Dat is dé manier om jouw doelen op social media te bereiken.

Dit betekent echter niet dat jouw strategie van voor tot achter standaard moet zijn. Integendeel! Het is goed om eens wat meer unieke of afwijkende strategieën te testen om te zien hoe dat jouw prestaties beïnvloedt.

Probeer eens één van deze social media strategieën

Je komt veel standaarden tegen als je zoekt naar activiteiten om op te nemen in je social media strategie. Toch kan het juist heel nuttig zijn om het nét iets anders aan te pakken. Wij delen graag drie unieke social media strategieën met je die je zeker eens uit zou kunnen proberen. Test vervolgens je prestaties en zie wat het voor jou doet. Werkt het voor jou? Neem het dan natuurlijk direct op in je social media strategie.

“Een social media strategie is: onderzoeken, plaatsen, evalueren”

1. Post niet op het hele uur

Veel bedrijven plannen posts in, wat natuurlijk heel verstandig is. Een ‘standaard’ die hier gemakkelijk insluipt is het posten op het hele uur. Uiteindelijk betekent dit dat er op het hele uur ineens veel posts van meerdere bedrijven tegelijk worden geplaatst. Dit kan er gemakkelijk voor zorgen dat jouw post in de grijze massa verdwijnt. Post eens een kwartier vóór het hele uur. Dit voorkomt dat jouw post verdwijnt tussen tal van andere posts en de engagement krijgt een boost.

2. Probeer de Burger King theorie

Heb je wel eens van de Burger King theorie gehoord? Het is een makkelijke theorie die ook eenvoudig toe te passen is op social media. McDonalds, de grootste concurrent van Burger King, doet ontzettend veel onderzoek naar waar zij nieuwe vestigingen willen openen. Zo vinden zij de beste locaties. Wordt er een nieuwe vestiging geopend? Dan zoekt Burger King direct een locatie zo dicht mogelijk bij deze nieuwe vestiging.


Burger King hoeft zo zelf geen onderzoek naar de beste locatie te doen en profiteert direct mee van het succes van de concurrent. Ga op social media op zoek naar jouw grootste concurrent en let op wanneer jouw concurrent post. Vervolgens plaats jij een paar minuten later een post. Op deze manier kun je wat meeliften op het succes van je concurrent. Uiteraard moet jouw post wel uniek zijn.

3. Negeer comments van je volgers

Dit klinkt als een heel vreemde strategie, maar het werkt zeker wel als je het goed aanpakt. Veel bedrijven proberen zo snel mogelijk te liken of te reageren op comments van volgers. Dit kan een goede strategie zijn. Ontvang je een negatieve comment? Dan is het altijd belangrijk om direct te reageren. Negeer andere comments eens tot je een volgende post plaatst.

Je plaatst je nieuwe post en gaat vervolgens terug naar je vorige post om dan pas alle reacties daarop te liken of erop te reageren. Op deze manier krijgen deze personen een notificatie, waarna zij direct zien dat jij iets nieuws gepost hebt. Het kan je een flinke boost voor je nieuwe post opleveren.

4. Combineer drukwerk met social media

Combineer de kracht van offline met die van online in je communicatiemix. Drukwerk mag daarbij zeker niet ontbreken. Wij bestellen regelmatig drukwerk bij de online drukkerij DWCPRINT voor onze acties. Tijdens een actie in de stad ontvangen klanten een flyer mee naar huis waarbij we ze verleiden om via een QR code iets te doen met het product. Dit geeft veel user generated content voor het merk en dat zorgt voor bezoekers naar de website.

Prestaties meten om te weten wat goed is

Voor elk bedrijf geldt dat de meest effectieve strategie de strategie is die is afgestemd op je bedrijf én je doelgroep. Dit betekent dus vooral dat jouw social media strategie uniek hoort te zijn. Experimenteer en meet prestaties, zodat je precies weet wat wel en niet voor jouw bedrijf werkt. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van een effectieve social media strategie? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.