Zo maak jij je online training een succes!
Steeds meer mensen volgen online trainingen en cursussen. Daar staat tegenover dat ook steeds meer bedrijven aan de slag gaan met het maken en aanbieden van online trainingen en cursussen. Als jij een online training wilt aanbieden, dan moet je ervoor zorgen dat jouw product tiptop in orde is. Is dit niet het geval, dan loop je het risico dat cursisten afhaken zonder de training af te ronden. Zonde, want dit betekent meestal ook dat zij geen volgende training van je zullen afnemen. Hoe zorg je er nu voor dat jouw online training een succes wordt?
Gebruik deze tips om je online training succesvol te maken
Een online training begint met het maken van een plan en eindigt met het promoten van de training. Hiertussen zitten eindeloos veel stappen die je moet doorlopen om de training helemaal te maken zoals jij het wilt en zoals jouw doelgroep het graag wil zien. Het is belangrijk om er voldoende tijd in te steken en aandacht te besteden aan elk onderdeel, zodat je zeker weet dat het goed zit. Wij geven je 8 tips die je helpen om jouw online training succesvol te maken.
1. Laat geen vraagtekens open
Elke online training is uniek. Dit betekent ook dat de manier waarop de training wordt gevolgd uniek is. Onder jouw cursisten zullen mensen zijn die al eerder andere online trainingen hebben gevolgd, die er heel anders uitzagen, en er zullen mensen zijn die voor het eerst een online training volgen. Zorg ervoor dat het goed duidelijk is hoe jouw online training gevolgd wordt. Schrijf een duidelijke instructie of bied een video met instructies aan. Het is belangrijk om geen vraagtekens open te laten. Als het volgen van de training ingewikkeld lijkt, dan haken mensen snel af.
2. Bied wat jouw doelgroep verwacht
Als je een online training aanbiedt, dan moet je altijd uitgaan van wat je de cursist geeft. Komt dit overeen met wat de cursist verwacht? Het kan verleidelijk zijn om vooral aan te bieden wat jij wilt geven aan kennis en informatie, maar daardoor verlies je de verwachtingen van je doelgroep snel uit het oog. Ontdek wat jouw doelgroep van de online training of cursus verwacht en zorg ervoor dat je aan die verwachtingen voldoet. Halen cursisten niet uit jouw training wat zij er wel uit dachten te halen? Dan nemen zij geen tweede training af.
3. Maak duidelijk op welk punt een cursist staat
Misschien herken je het zelf ook wel. Veel mensen die een boek pakken, kijken eerst even hoeveel pagina’s het boek heeft voordat zij beginnen met lezen. Dit helpt hen op latere momenten te bepalen hoe ver zij zijn met het verhaal. Het motiveert, en dit is precies wat een online training ook nodig heeft. Maak duidelijk op welk punt jouw cursist staat, zodat je cursist ook duidelijk ziet dat hij of zij vorderingen maakt. Dit werkt motiverend, waardoor je cursist graag nog een stapje extra doet.
4. Geef je cursisten een haalbare planning
Het volgen van een online training draait deels om planning. Als je niets plant, dan kun je er bijna zeker van zijn dat het bijltje er op den duur bij neergegooid wordt. Dit wil je voorkomen. Geef je cursisten daarom een duidelijke planning, die natuurlijk wel voor iedereen haalbaar moet zijn. Vraag bijvoorbeeld om een opdracht in te sturen als een cursist op een bepaald punt is. Het is prima om hierbij een uiterste datum aan te geven. Dit werkt zeker ook motiverend voor cursisten die wat moeite hebben met timemanagement.
5. Zorg voor haalbare deadlines
Deze tip sluit wel een beetje aan bij de vorige tip. Je kunt natuurlijk geen complete planning voor iedereen uitstippelen. De ene cursist zal meer tijd hebben om te studeren dan de ander. Geef dus een planning, zoals in de voorgaande tip, en zorg daarbij voor voldoende speling. Dit betekent niet dat je eindeloze vrijheid moet geven, want ook dit kan ervoor zorgen dat een cursist er uiteindelijk mee stopt. Stel deadlines. Geef duidelijk aan dat een cursist voor een bepaalde periode toegang heeft tot de online training. Is de training niet binnen die haalbare termijn afgerond? Dan vervalt de toegang. Op deze manier motiveer je cursisten om de training tijdig af te ronden.
6. Breng cursisten samen
Cursisten hebben vaak behoefte om te communiceren met andere cursisten. Dit is handig om elkaar af en toe een eindje op weg te helpen, maar natuurlijk ook ideaal om even lekker onderling te sparren. Het is daarom goed om cursisten die dat willen de mogelijkheid aan te bieden met elkaar in contact te komen. Je kunt een fysieke bijeenkomst organiseren, wat vaak wel om een investering vraagt, maar het kan natuurlijk ook online. Zet bijvoorbeeld een online community op Facebook op voor cursisten van jouw online training.
7. Kies voor microlearning
Je kunt de modules van je online training of cursus natuurlijk zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Toch is het wel aan te raden om ze kort en krachtig te houden. Maak je modules erg lang, dan kunnen ze voor bepaalde personen té lang worden. Er zijn mensen die echt worden afgeschrikt door lange hoofdstukken en een grote hoeveelheid informatie in één keer. Microlearning werkt voor iedereen, dus leren in kleinere modules ofwel hapklare brokjes informatie. Cursisten kunnen dan zelf bepalen hoeveel modules zij achter elkaar willen leren.
8. Geef aan dat je beschikbaar bent
Als aanbieder van de online training of cursus ben jij de leraar. Cursisten willen bij hun docent terecht kunnen met vragen, opmerkingen en feedback. Het is daarom belangrijk om jezelf beschikbaar te stellen, al is het maar voor een kwartier per dag of bijvoorbeeld op een vaste dag per week. Maak duidelijk dat jij er bent voor ondersteuning en zorg er ook voor dat cursisten weten hoe zij jou bereiken. Dat geeft direct vertrouwen.
Waar ga jij je online training aanbieden?
Uiteraard is het ook belangrijk om je online training of cursus op de juiste manier aan te bieden. Kies voor een Nederlands platform, waar je een eigen online academy kunt inrichten en gebruik kunt maken van alle belangrijke koppelingen en betaalmethoden. Je kunt het platform van Skillba eens testen voor het aanbieden van jouw online training of cursus. Dit platform biedt je alles wat je nodig hebt voor een succesvolle verkoop. Daarnaast kun je jouw online academy risicoloos testen. Succes!