Nederlanders gebruiken gemiddeld 4,4 sociale kanalen
We zijn in het afgelopen jaar wederom meer gebruik gaan maken van social media, zo blijkt uit de resultaten van het Nationale Social Media Onderzoek 2023. Gemiddeld zijn we niet alleen gebruik gaan maken van meer sociale kanalen, maar we besteden ook meer tijd aan social media per dag. Onder de jongeren is de dagelijkse tijd op social media inmiddels opgelopen tot 161 minuten.
Kijken we naar personen van 65 jaar en ouder, dan zien we dat deze groep gemiddeld 88 minuten per dag aan social media besteedt. Het blijkt dat we meer variatie zoeken als het om social media gaat. We maken nu gemiddeld gebruik van 4,4 sociale kanalen. Ook jouw doelgroep zit op social media, wees er dus op actief!
Het gebruik van meer dan 5 sociale netwerken
De gemiddelde Nederlander maakt dus gebruik van 4,4 verschillende sociale netwerken, maar de meest actieve groep maakt gebruik van meer dan 5 sociale netwerken. Het ligt misschien voor de hand dat jongeren het meest afwisselen, maar dit is niet het geval. Jongeren maken gemiddeld gebruik van 5,2 sociale platforms, wat al aan de hoge kant is, maar de groep 20 tot 40 jarigen maakt gemiddeld gebruik van 5,6 netwerken. Zij zijn dus het meest actief op verschillende kanalen. De leeftijdsgroep 65 tot 80 jaar maakt gemiddeld gebruik van 3,1 sociale netwerken en onder de 80-plussers daalt dit aantal naar 2,3.
Grotere verschillen zorgen voor meer afwisseling
Het zijn vooral de groter wordende verschillen tussen sociale kanalen onderling die ervoor zorgen dat mensen gebruik maken van meer verschillende kanalen. We passen ons gedrag aan op de interesses. Wie van korte video’s houdt, stapt vaker over naar TikTok. Wie een combinatie wil zien van mooi beeldmateriaal, korte video’s en hapklare info gaat naar Instagram. Zo heeft elk platform de eigen kracht en daardoor switchen we graag van het ene kanaal naar het andere. Natuurlijk zien we hierdoor ook dat bepaalde sociale kanalen groter worden, terwijl andere kanalen juist iets krimpen.
De groei van sociale kanalen
Van alle sociale kanalen is WhatsApp nog altijd het grootst, wat natuurlijk vooral te maken heeft met het feit dat het dé manier van communiceren voor velen is. WhatsApp heeft op dit moment 13,3 miljoen gebruikers, wat een groei van 7 procent is ten opzichte van vorig jaar. Ook YouTube groeide met 7 procent, naar een totaal van 9,9 miljoen gebruikers. Instagram heeft op dit moment 7,8 miljoen gebruikers, wat betekent dat dit platform in het afgelopen jaar met 18 procent is gegroeid.
De snelst groeiende partij is TikTok, die nu 4 miljoen Nederlandse leden heeft. Dat is een groei van maar liefst 34 procent ten opzichte van vorig jaar. Onder de verliezers vinden we Twitter en Facebook, die allebei ongeveer een half miljoen leden zijn verloren in het afgelopen jaar.
Moeten bedrijven ook op meer sociale kanalen focussen?
Als Nederlanders gebruik maken van meer verschillende sociale kanalen, betekent dit dan ook dat bedrijven zich op meer verschillende kanalen moeten gaan focussen? Dit hoeft zeker niet het geval te zijn. Wat vooral belangrijk is, is dat je goed weet waar jouw doelgroep zich bevindt. Doelgroepen veranderen ook van activiteit. Waar jouw doelgroep vorig jaar misschien nog vooral op Facebook te vinden was, kan deze nu wel vooral op Instagram te vinden zijn. Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld. Het is belangrijk om je doelgroep te volgen en, indien nodig, je strategie daarop aan te passen. Hoe meer kanalen je als bedrijf aanspreekt, hoe groter het risico dat een kanaal stil komt te liggen. Focus dus vooral op de kanalen die voor jouw bedrijf en jouw doelgroep het meest relevant zijn.
Haal meer uit je social media activiteiten
Door je optimaal te richten op de juiste sociale kanalen, kun je meer uit al je social media activiteiten halen. Juist daarom is het zo belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Meer winst halen door minder tijd te investeren; daar gaat het om. Kun jij hier wel wat hulp bij gebruiken? Volg dan eens een social media training bij ons, zodat ook jij meer uit je social media activiteiten gaat halen.