3 voordelen van marktonderzoek via social media
Marktonderzoek is belangrijk voor je bedrijf. Zonder marktonderzoek loop je kansen mis. Voorheen moesten we aan de slag met eindeloos veel middelen om een gedegen marktonderzoek samen te stellen. Tegenwoordig kunnen we prima gebruik maken van social media voor het uitvoeren van marktonderzoek. Wat maakt marktonderzoek via social media nu zo interessant?
Dáárom voer jij je marktonderzoek via social media uit
In de basis is marktonderzoek natuurlijk het verzamelen en analyseren van gegevens met als doel je onderneming te optimaliseren. Marktonderzoek via social media is ideaal, omdat je zowel historische gegevens als realtime inzichten kunt verzamelen. Daarnaast krijg je kwantitatieve statistieken, zoals je likes en shares, en posts en reacties leveren je kwalitatieve data op. Dit zijn kritische inzichten waar je veel uit kunt halen. Zo biedt marktonderzoek via social media nog 3 belangrijke voordelen voor bedrijven.
1. Eindeloos veel informatie
Als er ergens veel data te vinden is, dan is het natuurlijk wel op social media. Wereldwijd zijn er meer dan 4,76 miljard social media gebruikers. Zij zorgen voor een zee aan interessante informatie. Je kunt onder meer gegevens uit social listening verkrijgen om te analyseren. Op basis hiervan krijg je een grote hoeveelheid nauwkeurige inzichten over je merk en bedrijf, maar ook over de branche waarin je actief bent. Met de juiste tools kun je verschillende sociale kanalen tegelijkertijd onderzoeken, waarna je de informatie in één gecentraliseerd platform kunt analyseren. Zo word je bedrijf ondersteund door gegevens gestuurde marketingstrategieën.
2. Je voert het marktonderzoek supersnel uit
Het is goed mogelijk dat jij je al eens hebt beziggehouden met traditioneel marktonderzoek. Dan zal je hebben gemerkt dat dit enorm veel tijd kost. Voor een traditioneel marktonderzoek moet je veel tijd reserveren om alle benodigde informatie van verschillende locaties te verzamelen, waarna je alles zelf dient samen te voegen om verder te kunnen analyseren. Marktonderzoek via social media gaat aanzienlijk sneller. De social media updates worden in real-time uitgevoerd voor directe resultaten, wanneer jij dat maar wilt. Het is supersnel en je hebt direct alles in handen wat je nodig hebt.
3. Marktonderzoek via social media bespaart geld
Traditioneel marktonderzoek kost tijd, en tijd is geld. Daarnaast kost traditioneel marktonderzoek ook op andere manieren geld. Denk bijvoorbeeld aan uitgaven aan enquêtes, onderzoeksprojecten en focusgroepen. Ook dit is allemaal niet nodig wanneer je je marktonderzoek via social media uitvoert. Vanzelfsprekend kun je investeren in adverteren op social media om nieuwe inzichten te krijgen, maar deze kosten heb je zelf in de hand en zijn lang niet altijd noodzakelijk om waardevolle inzichten te verkrijgen. Marktonderzoek via social media is dus veel goedkoper dan wanneer je de traditionele werkwijze hanteert.
Social media biedt altijd waardevolle inzichten
Sociale kanalen bieden je altijd goede inzichten in je merk, bedrijf, prestaties, doelgroepen en meer. Hier hoef je zeker niet specifiek voor aan de slag te gaan met een marktonderzoek. Prestaties van een campagne kunnen je bijvoorbeeld al belangrijke inzichten geven waarmee jij je dienstverlening of aanpak kunt optimaliseren. Natuurlijk is het hiervoor wel belangrijk om te weten hoe je precies die inzichten uit social media verkrijgt. Wil jij meer voordeel uit je social media-activiteiten halen? Volg dan eens een social media training bij ons.