5 Redenen om voorzichtig te zijn met AI op LinkedIn!
Slimme updates schrijven met behulp van AI op LinkedIn, zodat je meer tijd kunt besparen in het proces van het schrijven van een volwaardige update. Dit was het idee van LinkedIn toen het professionele netwerk bekend maakte dat in het vervolg gebruik gaat maken van generatieve AI in de deelbox van het netwerk. De productbaas van LinkedIn, Keren Baruch, deelde het nieuws middels een update op het platform. Helaas bleven de positieve reacties uit en kwam er vooral veel kritiek. AI lijkt helemaal niet welkom te zijn op LinkedIn en leden noemen daar belangrijke redenen voor.
Daarom is er zo veel kritiek op de AI van LinkedIn
Het idee van generatieve AI op LinkedIn is dat de gebruiker een prompt kan schrijven van 30 woorden. Hierbij is het de bedoeling dat je het idee van de update omschrijft. Vervolgens maakt de AI-functie hier een volwaardig bericht van. Daarnaast wordt het ook mogelijk om met behulp van AI-reacties op posts te plaatsen. We lezen tegenwoordig heel veel wat iedereen NU met een AI-tool moet komen, anders mis je de boot. Toch ontvangt LinkedIn zo veel kritiek dat het de vraag is of LinkedIn zichzelf niet vooral een eind omlaag heeft gehaald door met een AI-tool te komen. Aan de hand van de kritiek kunnen we 5 redenen benoemen waarom generatieve AI op LinkedIn niet welkom is.
1. AI-updates op LinkedIn zijn betekenisloos
De eerste LinkedIn updates zijn inmiddels geschreven met behulp van AI. Het idee wordt in maximaal 30 woorden omschreven en deze prompt wordt door generatieve AI omgezet in een volwaardige update. Wat volgens velen opvallend is, is dat de updates vooral ‘hol’ en betekenisloos zijn. Het idee wordt niet verder uitgewerkt door de tool, maar er worden vooral heel veel betekenisloze woorden aan toegevoegd. Hierdoor zijn de updates makkelijk te onderscheiden van updates die door personen geschreven zijn. Velen maken dan ook de opmerking dat je makkelijk kunt zien welke updates ‘nep’ zijn, waarmee de AI gegenereerde updates worden bedoeld. Voor de professional die de update plaatste is dit vanzelfsprekend geen reclame.
2. Reacties met AI op LinkedIn hebben geen waarde
Er zijn ook al meerdere reacties verschenen die zijn gemaakt met behulp van de AI-oplossing van LinkedIn. Zo ontving een Nederlander een reactie op een Nederlandstalige update van een persoon uit Amerika. Deze persoon reageerde met behulp van AI op de post, in het Nederlands in plaats van het Engels. De reactie was eigenlijk niet meer dan een herhaling van punten die in de update stonden. Er zit dus geen waarde in de reactie en ook hier geldt dat de reactie makkelijk te onderscheiden is van reacties die wel door echte personen worden geschreven.
3. Alle creativiteit verdwijnt uit LinkedIn
Op LinkedIn zijn natuurlijk vooral professionals aanwezig. Het is dé plek waar jij jouw product of merk kunt promoten, waar je personeel kunt zoeken, waar je waardevolle zakelijke mijlpalen deelt. Natuurlijk kost het tijd om een waardevolle update te schrijven, maar precies dit is wel waar je als professional je creativiteit laat zien. De kritiek is dan ook vooral dat als je zelf de creativiteit niet hebt om een update te schrijven, je beter gewoon niets kunt zeggen op LinkedIn. Als alle content door AI wordt gegenereerd, dan verdwijnt alle creativiteit van LinkedIn en volgens velen ligt daar juist de waarde van het professionele platform.
4. LinkedIn is vaak al te ‘standaard’ voor velen
De laatste jaren raakt de creativiteit al een beetje uit LinkedIn, volgens actieve gebruikers van het platform. Updates worden te standaard en dit maakt leden ‘irritant’, luidt de kritiek. Zo beginnen veel updates met dezelfde zin en worden er in veel posts zinnen gebruikt die vooral heel ‘politiek correct’ zijn. Steeds minder vaak creëren mensen echt volledig hun eigen updates en steeds vaker laten zij zich ‘inspireren’ door de updates van anderen. Hierdoor ontstaat er meer van hetzelfde en dit begint mensen te irriteren. De grootste critici geven dan ook aan dat dit effect nog veel erger zal worden als AI zich er ook in gaat mengen op LinkedIn.
5. Professionals verliezen hun passie voor hun werk
Eerlijk is eerlijk. De mooiste updates op LinkedIn zijn toch de updates waar de passie van af spat. Dat is ook precies waar LinkedIn voor bedoeld is. Het delen van je passie voor je vak, voor het werk dat je doet en voor de mensen die je wilt bereiken. Een AI-tool heeft vanzelfsprekend geen emoties en laat ook geen passie zien. De grootste angst van velen is dan ook dat alle passie van LinkedIn zal verdwijnen naar mate meer mensen generatieve AI gebruiken om hun updates te schrijven.
Blijft AI op LinkedIn aanwezig?
Er zijn mensen die aangeven dat het productteam van LinkedIn een bom onder het professionele netwerk heeft gelegd met deze nieuwe functie. Velen vragen zich af hoe lang het gaat duren voordat alle waarde uit LinkedIn weg is als AI de hoofdrol gaat spelen. Anderen zijn juist positief en zien vooral mogelijkheden om tijd te besparen. De belangrijkste vraag is natuurlijk vooral wat LinkedIn met al deze kritiek gaat doen. Blijft AI op het platform of worden de plannen van tafel geveegd? Duidelijk is wel dat AI ook op social media een steeds grotere rol gaat spelen. Wil jij beter leren omgaan met AI-oplossingen? Volg dan onze training!