Van basis naar expert gebruiker: haal meer uit ChatGPT
Steeds meer bedrijven halen voordeel uit het werken met ChatGPT. Het is dan ook een krachtige tool waar je veel kanten mee op kunt. Toch zien we ook dat een deel van de bedrijven niet het maximale uit ChatGPT haalt. Dit is zonde, want dan laat je echt kansen liggen.
In dit artikel delen wij enkele tips die we ook in ons eigen ChatGPT Handboek hebben staan. Wil je een exemplaar ontvangen? Koop deze dan eenvoudig online!
De meest gemaakte fouten met ChatGPT
Je haalt maximaal voordeel uit de inzet van ChatGPT als je precies weet hoe je met deze AI-tool omgaat. Wanneer je niet op de juiste manier met de tool handelt, dan bereik je niet de prestaties die je wel wilt bereiken. Bedrijven die onvoldoende resultaat uit ChatGPT halen, maken over het algemeen foutjes in het gebruik van de tool. Wij geven je inzicht in de meest gemaakte fouten bij het werken met ChatGPT.
1. Onvoldoende begrip van de mogelijkheden
Een veel voorkomend probleem is het gebrek aan begrip van wat ChatGPT kan en niet kan doen. Veel bedrijven zien het als een alleskunner, terwijl het in werkelijkheid beperkingen heeft, zoals een gebrek aan real-time informatie en de noodzaak van duidelijke, specifieke vragen. Bedrijven doen er goed aan te investeren in training over de mogelijkheden van AI-chatbots. Het begrijpen van de sterke punten, zoals taalverwerking, en beperkingen, zoals de afhankelijkheid van de inputgegevens, is van groot belang.
2. ChatGPT niet optimaal inzetten voor klantenservice
Veel bedrijven gebruiken ChatGPT alleen als een eenvoudige FAQ-bot. Hierdoor missen ze de kans om complexere klantenservice-interacties te automatiseren. Juist voor de klantenservice, en alle interacties die daarbij komen kijken, kan ChatGPT veel voor je bedrijf betekenen. Je kunt ChatGPT trainen met specifieke scenario’s en dialogen om meer gepersonaliseerde en diepgaande klantenservice te bieden. Het integreren van ChatGPT met bestaande klantenservicedatabases kan ook helpen om meer contextuele en nuttige antwoorden te bieden.
3. Niet integreren met bestaande bedrijfssystemen
Een andere veelvoorkomende fout is het gebrek aan integratie van ChatGPT met bestaande bedrijfssystemen, zoals CRM- of ERP-software. Dit beperkt de functionaliteit en effectiviteit van de AI-tool. Bedrijven moeten streven naar een naadloze integratie van ChatGPT met hun bestaande systemen. Dit stelt de AI in staat om relevante data te gebruiken voor meer accurate en nuttige interacties.
4. Gebrek aan goede prompts
ChatGPT vereist dat je goede opdrachten geeft. Dit noemen we: Prompts. Veel mensen stellen slechte prompts aan ChatGPT en krijgen dan ook slechte antwoorden.
5. Onvoldoende aandacht voor privacy en beveiliging
In het tijdperk van gegevensbescherming en privacywetten negeren sommige bedrijven de beveiligingsaspecten van het gebruik van een AI-chatbot zoals ChatGPT. We hebben te maken met de nieuwe privacywet, die eigenlijk allang niet meer nieuw is. Deze werd actief in 2018. Voor bedrijven is het belangrijk om optimaal aan deze wetgeving te voldoen. Het is heel belangrijk om te zorgen voor naleving van de privacywetgeving en om duidelijke beleidslijnen op te stellen over wat ChatGPT wel en niet kan en mag doen met gebruikersgegevens.
6. ChatGPT niet inzetten voor interne processen
Veel bedrijven zien ChatGPT alleen als een externe tool voor klantinteractie, terwijl het ook waardevol kan zijn voor interne processen zoals training, HR-ondersteuning en kennisbeheer. Gebruik je ChatGPT alleen voor communicatie naar buiten toe, dan loop je belangrijke kansen mis. Je kunt ChatGPT integreren in de interne workflows om de efficiëntie te verhogen. Bijvoorbeeld, het automatiseren van veel gestelde HR-vragen of het bieden van on-demand trainingen.
7. Geen duidelijke doelstellingen en metingen
Zonder duidelijke doelstellingen en manieren om de prestaties van ChatGPT te meten, is het moeilijk om de impact ervan op het bedrijf te beoordelen. Meten is weten! Cliché, maar zonder twijfel helemaal waar. Het is belangrijk om prestaties in de gaten te houden en verbeteringen door te voeren op basis van je bevindingen. Je moet duidelijke KPI’s (Key Performance Indicators) definiëren voor de ChatGPT-toepassingen. Dit kan variëren van klanttevredenheidsscores tot de vermindering van de responstijd in klantenservice.
Ga ChatGPT optimaal benutten voor je bedrijf
ChatGPT is een krachtige tool voor alle bedrijven, groot en kleiner, in elke sector. Om er de beste prestaties uit te halen is het belangrijk om goed met deze AI-tool om te gaan. Je wilt op de hoogte zijn van alle kansen en mogelijkheden, maar ook van alle risico’s en beperkingen. Ben jij nog niet helemaal up to date, of merk je dat jij niet het beste haalt uit de tool, maar weet je ook niet hoe je dit kunt verbeteren? Volg dan bij ons een ChatGPT training!