5x visuele content om te delen op social media
Als je de juiste impact wilt bereiken op social media kun je in deze tijd niet zonder visuals. De tijd waarin posts uitsluitend uit tekst bestonden is nu wel voorbij. Wanneer je de aandacht van je doelgroep wilt trekken, dan moet er meer uit de kast getrokken worden. Visuele content is er in vele varianten. Het is natuurlijk goed om te kijken wat voor visuele content het best bij jouw bedrijf, doelgroep én sociale kanaal of kanalen past.
Deze soorten visuele content wil je delen op social media
Het is niet alleen belangrijk om de aandacht van je doelgroep te trekken met visuele content. Het is ook belangrijk om de aandacht vast te houden. Alleen dan bereik je je doelen. Wij geven je inzicht in 5 soorten visuele content die op dit moment het best gewaardeerd worden.
1. Infographics
Infographics zijn een goede manier om meer complexe informatie op een visueel aantrekkelijke en gemakkelijk te begrijpen manier te presenteren. Ze helpen je publiek om snel belangrijke gegevens te begrijpen en kunnen makkelijk gedeeld worden, wat je bereik vergroot. Door infographics te gebruiken, kun je jouw expertise in een bepaald vakgebied laten zien en je publiek waardevolle informatie bieden. We kennen de infographic ondertussen al wat langer, maar zeker voor bepaalde doelgroepen blijven deze erg in trek.
2. Productfoto’s en -video’s
Laat je producten in actie zien met mooie productfoto’s en -video’s. Hoge kwaliteit foto’s en video’s van je producten kunnen de aandacht van potentiële klanten trekken. Video’s waarin je laat zien hoe een product werkt of waarin klanten hun ervaringen delen, kunnen de geloofwaardigheid van je merk vergroten en potentiële kopers over de streep trekken. Zorg ervoor dat je visuals professioneel en aantrekkelijk zijn om een blijvende indruk achter te laten.
3. Achter de schermen content
Mensen zijn vaak nieuwsgierig naar hoe dingen achter de schermen werken. Door foto’s en video’s te delen van je team, je kantoor of het productieproces, geef je een menselijk gezicht aan je bedrijf. Dit type content bouwt vertrouwen en loyaliteit op, omdat het laat zien dat er echte mensen achter je merk zitten. Het maakt je bedrijf toegankelijker en persoonlijker. Het biedt je goede mogelijkheden om een band op te bouwen met je klanten en om meer vertrouwen te wekken bij de doelgroep die de stap richting je bedrijf nog moet gaan zetten.
4. Gebruikers gegenereerde content (UGC)
Moedig je klanten aan om foto’s en video’s van jouw producten te delen op social media. Deel deze content op jouw kanalen om authentieke en geloofwaardige ervaringen van eerdere klanten te tonen. Gebruikers gegenereerde content dient als sociale bewijslast en kan potentiële klanten overtuigen van de kwaliteit en populariteit van je producten. Het versterkt ook de band met je bestaande klanten door hen te waarderen en in de schijnwerpers te zetten.
5. Inspirerende citaten en verhalen
Bedenk je altijd dat niet elke post uit promotie hoeft te bestaan. Integendeel. Het is beter om een verhouding van 80-20 aan te houden. Dit betekent 80 procent waardevolle content zónder directe promotie en 20 procent promotiegerichte content. Inspirerende citaten en verhalen zijn ideaal om de verbinding met mensen te zoeken. Denk bijvoorbeeld aan posts waarin mensen zich kunnen herkennen. Gebruik visuals om motiverende boodschappen te verspreiden die aansluiten bij de waarden en missie van je bedrijf. Dit kan je merk associëren met positieve gevoelens en inspiratie, wat helpt bij het opbouwen van een loyale gemeenschap rond je merk.
Blijf je visuele content goed wisselen
Het is niet erg om eerder gebruikte visuele content af en toe nog eens op je social media te laten verschijnen, maar zorg wel voor voldoende afwisseling. Over een jaar zijn mensen vergeten wat je vandaag hebt geplaatst, maar volgende maand zijn ze dat nog niet vergeten. Zorg er dus voor dat je voldoende visuele content hebt om mensen steeds weer te verrassen en te voorkomen dat zij vaker hetzelfde zien. Je kunt ook gebruik maken van ons boek 101 post ideeën voor op social media ter inspiratie. Daarnaast kan een social media training ook zeker helpen. Schrijf je direct in!